Sunday 9 November 2014

Besi

Gambaran Umum

Besi adalah mineral yang penting dalam badan. Zat besi diperlukan untuk mengangkut oksigen dari paru-paru ke sel-sel dalam tubuh dan untuk penyimpanan oksigen di dalam otot. Dan, walaupun besi adalah salah satu elemen yang paling banyak di muka bumi, ia juga merupakan salah satu kekurangan yang sering diperhatikan di dunia. Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit, kelaziman kekurangan zat besi di Amerika Syarikat adalah kira-kira 2 peratus di kalangan lelaki dewasa, 9 hingga 12 peratus pada wanita kulit putih bukan Hispanik dan hampir 20 peratus pada wanita kulit hitam dan Mexico-Amerika.

Sumber Makanan terbaik

Ada dua bentuk zat besi dalam diet: heme dan non-heme. Dalam makanan daripada sumber haiwan, seperti daging, ayam dan ikan, kira-kira setengah besi adalah besi heme dan selebihnya adalah non-heme. Besi daripada makanan tenusu, telur dan makanan yang berasaskan tumbuhan sepenuhnya non-heme. Besi adalah lebih baik diserap oleh badan daripada sumber heme. Vitamin C juga memperbaiki penyerapan kedua bentuk besi apabila dimakan pada waktu makan yang sama. Produk yang diperkaya, seperti roti, bijirin dan bar sarapan, boleh menyumbang sejumlah besar zat besi nonheme untuk diet. Sebagai contoh, sesetengah bijirin diperkaya boleh mengandungi sehingga 24 mg zat besi setiap 1-cawan hidangan.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Yang tidak mencukupi hasil zat besi anemia kekurangan zat besi, kekurangan pemakanan yang sering di dunia. Gejala termasuk keletihan, fungsi kognitif dikurangkan, peningkatan risiko jangkitan dan perkembangan lambat pada bayi. Anemia kekurangan zat besi juga boleh menjadi hasil dari gangguan penyerapan zat besi atau besi kerugian akibat kehilangan darah dari haid, luka dan pendarahan gastrousus. Kekurangan zat besi adalah lebih biasa di kalangan bayi, kanak-kanak, gadis-gadis remaja, wanita usia subur dan vegetarian. Keperluan pengambilan zat besi adalah 1.8 kali lebih tinggi untuk vegetarian kerana besi nonheme tidak diserap serta besi heme.

Pengambilan yang berlebihan

Ia tidak mungkin bahawa anda akan mendapat terlalu banyak zat besi dari sumber makanan. Namun, dos yang tinggi daripada makanan tambahan boleh menyebabkan kesan berbahaya, mulai dari kesan gastrousus seperti loya, muntah dan cirit-birit, untuk jantung, sistem saraf, buah pinggang dan kesan hati. Anak-anak tidak perlu diberi makanan tambahan besi kecuali di bawah bimbingan seorang doktor atau profesional kesihatan yang berkelayakan. Keracunan besi (dari dos yang tinggi tambahan) pada kanak-kanak boleh menyebabkan cepat dalam kesan jangka panjang yang teruk atau kematian.

Orang yang mempunyai syarat-syarat berikut mungkin berisiko dari kesan-kesan bahaya akibat pengambilan zat besi yang tinggi dan oleh itu tidak perlu mengambil jumlah kelebihan zat besi: hemochromatosis keturunan (suatu keadaan yang menyebabkan tubuh untuk menyerap dan menyimpan terlalu banyak zat besi), alkohol kronik, penyakit hati , kelainan besi bongkar gangguan genetik tertentu. Selain itu, adalah disyorkan bahawa lelaki dewasa dan wanita menopaus mengelakkan suplemen zat besi dan makanan yang diperkaya kerana risiko yang lebih besar untuk mereka kelebihan zat besi, satu keadaan yang membawa kepada pengumpulan zat besi di dalam badan.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang