Sunday 9 November 2014

Sodium

Gambaran Umum


Sodium-unsur yang, bersama-sama dengan klorida, membentuk garam diperlukan untuk membantu badan anda mengekalkan keseimbangan cecair dan juga untuk membantu otot anda berehat dan saraf anda menghantar isyarat. Natrium juga membantu mengekalkan tekanan darah yang normal. Hari ini, ia mendapat reputasi yang buruk (dan sepatutnya begitu) kerana rakyat Amerika makan terlalu banyak makanan yang diproses yang damai, dan oleh itu mengambil natrium lebih daripada yang diperlukan, yang menyebabkan kesan-kesan kesihatan yang buruk.

Sumber Makanan terbaik

Oleh kerana kebanyakan daripada kita mengambil natrium cukup dalam makanan kita, mungkin ini salah satu nutrisi anda perlu berfikir tentang membatasi. Anda biasanya boleh menganggap bahawa buah-buahan, sayur-sayuran dan kekacang rendah sodium kecuali garam telah ditambah semasa memasak. (Satu sudu teh garam mengandungi kira-kira 2,300 miligram, atau 2.3 gram, natrium.)

Kebanyakan natrium yang digunakan dalam diet khas berasal dari garam dalam pemprosesan makanan, seperti daging, hot dog dan daging sejuk; marjerin dan mentega; roti dan bijirin; kerepek, kacang dan pretzel; sayur-sayuran dalam tin dan botol sos. Sumber makanan lain termasuk natrium glutamat penambah perisa monosodium (MSG), makanan tambahan yang lain, dan antasid, banyak yang mengandungi sodium bikarbonat.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Kekurangan natrium tidak mungkin kecuali anda telah mengalami cirit-birit atau muntah berterusan atau berlebihan menggunakan diuretik, atau anda mempunyai masalah buah pinggang atau masalah kesihatan lain yang menyebabkan kehilangan sodium. Jika ia berlaku, gejala kekurangan boleh termasuk sakit kepala, loya, muntah, pening, kekejangan otot, kekeliruan dan pingsan. Pengambilan cecair yang berlebihan telah terbukti menyebabkan keadaan yang jarang berlaku dipanggil hyponatremia dimana sodium dicairkan kepada jumlah yang rendah yang tidak normal dalam badan. Pelari maraton dan atlet lain yang mengambil air yang banyak dalam tempoh yang relatif singkat kadang-kadang mengembangkan kondisi. Tanda-tanda adalah sama dengan yang kekurangan natrium tetapi boleh maju ke komplikasi yang lebih teruk termasuk sawan, koma, kerosakan otak dan kematian.

Pengambilan yang berlebihan

Terlalu banyak natrium dalam makanan boleh menyumbang kepada tekanan darah tinggi, yang boleh meningkatkan risiko penyakit jantung dan strok. Pernyataan yang paling baru-baru ini Persatuan Jantung Amerika pada natrium menyimpulkan, "Badan yang pelbagai bukti telah terlibat pengambilan natrium yang berlebihan dalam ... tinggi [tekanan darah]. Bebas dari kesan-kesannya ke atas tekanan darah, pengambilan natrium yang berlebihan memberi kesan buruk kepada jantung, buah pinggang, dan saluran darah . Manfaat kesihatan awam potensi pengurangan garam adalah sangat besar dan meluas ke hampir semua rakyat Amerika. "Individu yang lebih sensitif kepada kesan-kesan pengambilan natrium yang tinggi termasuk mereka yang mempunyai tekanan yang ada darah tinggi, kencing manis dan penyakit buah pinggang kronik, orang tua dan Afrika-Amerika. Diet tinggi kalium atau rendah lemak sedikit dapat mengimbangi peningkatan tekanan darah disebabkan pengambilan natrium yang tinggi, tetapi ia adalah yang terbaik untuk menghadkan pengambilan ke tahap yang disyorkan.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang