Sunday 9 November 2014

Kromium

Gambaran Umum

Kromium adalah mineral yang membantu untuk mengekalkan paras glukosa darah yang normal dengan meningkatkan kesan insulin. Tubuh anda juga perlu kromium untuk karbohidrat yang sihat, protein dan metabolisme lemak.

Sumber Makanan terbaik

Sumber yang kaya kromium termasuk daging diproses, brokoli, kacang hijau, cendawan dan produk gandum, bijirin terutamanya bran. Bijiran yang diproses telah terbukti memiliki kandungan kromium kurang daripada bijirin penuh. Dan, jika anda memerlukan alasan lain untuk memilih produk gandum: makanan tinggi gula ringkas telah terbukti menyebabkan kehilangan kromium. Jika anda berminat untuk menentukan kandungan kromium dalam diet anda, anda perlu tahu bahawa ia sukar untuk mengukur kromium dalam makanan, jadi maklumat yang tidak boleh didapati dengan semua makanan. Ia mungkin bahawa anda akan memenuhi pengambilan yang disarankan hanya dengan memasukkan makanan yang kaya dengan kromium dalam diet anda, terutamanya kerana kromium berleluasa (dalam jumlah yang kecil) dalam sistem makanan kita.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Kekurangan kromium hanya dilaporkan di beberapa individu pada tiub atau penyusuan intravena yang tidak termasuk kromium. Tanda-tanda dan simtom mereka kerugian yang tidak dapat dijelaskan berat badan, keperluan insulin meningkat, gangguan toleransi glukosa dan fungsi normal saraf.

Pengambilan yang berlebihan

Kerana kromium terserap sedikit, ia adalah sangat tidak mungkin bahawa pengambilan yang berlebihan daripada makanan atau suplemen sumber akan menyebabkan kesan yang memudaratkan. Walau bagaimanapun, National Institutes of Health ambil perhatian bahawa suplemen kromium belum terbukti selamat atau berkesan, jadi berpegang kepada pengambilan yang disarankan.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang