Sunday, 9 November 2014

Fosforus

Gambaran Umum


Fosforus mineral adalah komponen utama tulang dan gigi, kedua hanya untuk kalsium. Fosfor membantu mengekalkan pH normal (keseimbangan asam-basa) dalam tubuh dan menghasilkan dan menggunakan tenaga.

Sumber Makanan terbaik

Hampir semua makanan mengandung fosfor. Terutamanya sumber yang kaya termasuk produk tenusu (susu, yogurt, ais krim, keju), daging, ayam, ikan, tauhu dan telur. Makanan tambahan ditambah semasa pemprosesan makanan juga boleh menyumbang kepada pengambilan fosforus, seperti asid fosforik yang terdapat dalam minuman ringan.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Kekurangan fosforus adalah agak jarang berlaku pada individu yang sihat. Kekurangan fosforus diet biasanya hanya dilihat dalam kelaparan total dekat, pengguna kronik aluminium yang mengandungi antasid, penagih alkohol dan pesakit kencing manis pulih daripada ketoasidosis (suatu keadaan di mana darah menjadi berasid). Hasil kekurangan dalam tahap darah rendah fosforus, yang dicirikan oleh tiada selera makan, pucat, lemah otot, sakit tulang, kebingungan, peningkatan kerentanan terhadap jangkitan, kesukaran berjalan dan, dalam kes-kes yang teruk, kematian.

Pengambilan dos yang tinggi antasid yang mengandungi aluminium boleh menyebabkan tahap fosfat darah rendah yang tidak normal. Aluminium dalam antasid ini boleh mengikat dengan fosforus, sehingga tidak tersedia kepada badan. Individu yang memakan dos tinggi sekali dari antasid aluminium yang mengandung perlu berjumpa dengan doktor.

Pengambilan yang berlebihan

Pengambilan fosforus yang berlebihan dari mana-mana sumber hasil di tahap fosfat darah tinggi. Keadaan ini jarang berlaku pada individu yang sihat dan diamati terutama pada orang dengan tahap akhir penyakit buah pinggang dan hypervitaminosis D. Kesan buruk dari keadaan ini termasuk mengurangi penyerapan kalsium dan kalsifikasi tisu, terutama buah pinggang.

Reactions:

0 comments:

Post a Comment

Loading...
Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang