Sunday 9 November 2014

Vitamin C

Gambaran Umum

Vitamin C adalah vitamin larut air mungkin paling dikenali untuk peranannya dalam kesihatan imun sistem: ia melindungi anda daripada jangkitan, membantu menyembuhkan luka dan luka dan membantu dalam pembentukan sel darah merah dan pembaikan. Vitamin C juga bertindak sebagai faktor dalam pengeluaran kolagen, tisu perantara di dalam badan, dan membantu tubuh menyerap zat besi daripada tumbuh-tumbuhan yang kita makan. Selain itu, vitamin C, juga dikenali sebagai asid askorbik, boleh bertindak sebagai perlindungan antioksidan yang bermaksud ia melindungi sel-sel tubuh dan tisu daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas.


Sumber Makanan terbaik

Kebanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber vitamin C. Buah-buahan yang merupakan sumber yang baik termasuk tembikai, limau gedang, oren, betik dan strawberi. Sumber sayur-sayuran yang kaya termasuk sayur-sayuran berdaun hijau gelap, kentang manis dan lada merah. Sesetengah minuman buah-buahan dan jus yang diperkaya dengan vitamin C.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Kekurangan vitamin C yang teruk jarang berlaku di Amerika Syarikat dan negara-negara perindustrian. Jangka panjang, kekurangan yang teruk boleh membawa kepada penyakit kudis. Tanda-tanda penyakit kudis termasuk radang dan gusi berdarah, penyembuhan luka terjejas dan pendarahan yang berlebihan. Pada satu masa skurvi adalah perkara biasa dalam pelayar untuk tempoh yang panjang. Apabila penyebabnya ditemui, limau dan makanan sitrus lain yang dikemas kapal perjalanan panjang dan berkesan mengakhiri masalah tersebut. Membawa limau di atas kapal adalah diakui menjadi alasan pelaut yang kemudian disebut "Limeys."

Individu yang merokok memerlukan tambahan 35 mg vitamin C setiap hari berbanding dengan yang tidak merokok. Saintis belum dapat mengenal pasti sebab tertentu yang perokok memerlukan lebih banyak, hanya saja tahap darah pada perokok adalah lebih rendah daripada bukan perokok makan jumlah yang sama vitamin dan badan-badan perokok cenderung menggunakan dan memetabolismekan lebih banyak vitamin C tidak merokok kerap terdedah kepada asap tembakau digalakkan untuk memastikan mereka memenuhi RDA untuk vitamin C.

Pengambilan yang berlebihan

Dos besar vitamin C, terutama dari suplemen, boleh menyebabkan gangguan pencernaan, seperti cirit-birit dan kembung perut.


0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang