Sunday 9 November 2014

Vitamin B3

Gambaran Umum

Niacin adalah vitamin larut air yang membantu menghasilkan tenaga badan anda dari makanan dan mengambil bahagian dalam pelbagai tindak balas biokimia dalam badan. Antara vitamin B, niasin adalah unik kerana badan boleh mensintesis niasin daripada triptofan asid amino. Ini bukan untuk mengatakan bahawa badan anda tidak menggunakan niacin yang anda makan daripada makanan. Ia hanya memenuhi keperluan niasin dari kedua-duanya.

Sumber Makanan terbaik

Makanan yang tinggi protein seperti ayam, ikan dan daging lembu, merupakan sumber yang kaya niasin. Mentega kacang dan bijirin yang diperkaya juga merupakan sumber yang baik dari niacin.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Pellagra, penyakit kekurangan niasin-klasik, mempunyai ciri-ciri kemurungan, kelesuan, sakit kepala, keletihan, kehilangan ingatan, meningkatkan kekeliruan mental, cirit-birit dan masalah kulit. Walau bagaimanapun, kekurangan niasin tidak dilihat kerap di negara-negara perindustrian kecuali dalam orang-orang dengan ketagihan alkohol atau syarat, seperti penyakit Hartnup yang kronik, yang mengganggu penukaran triptofan kepada niasin.

Pengambilan yang berlebihan

Ia tidak mungkin bahawa anda akan mendapat tahap toksik niasin dari sumber makanan; belum ada bukti bahawa hal ini terjadi. Namun, suplemen dalam dos yang tinggi boleh menyebabkan kesan buruk, seperti kulit kemerahan, rasa loya dan muntah-muntah, atau kerosakan hati.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang