Sunday 9 November 2014

Iodin

Gambaran Umum

Iodin adalah unsur esensial dari hormon tiroid anda, yang membantu mengawal metabolisme (kadar di mana badan anda menggunakan tenaga). Iodin adalah pemain utama dalam banyak reaksi biokimia yang memberi kesan kepada kadar jantung, kadar pernafasan dan pelbagai aktiviti fisiologi yang lain.

Sumber Makanan terbaik

Kandungan iodin dalam makanan yang berbeza-beza kerana kandungan tanah, pengairan dan baja. Ia biasanya rendah di kawasan yang terhakis atau terletak jauh daripada lautan, sumber iodin yang paling di dunia. Makanan laut dan rumput laut merupakan sumber alam yang kaya. Makanan yang diproses mungkin mengandungi tahap yang lebih tinggi disebabkan oleh penambahan garam beryodium atau bahan tambahan lain yang mengandungi iodin (misalnya kalsium iodate). Di Amerika Syarikat, garam yg mengandung natrium boleh didapati secara meluas. Walau bagaimanapun, garam tidak perlu iodium. Satu perempat daripada satu sudu teh garam yg mengandung natrium meja mengandungi kira-kira 100 mikrogram iodin.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Oleh kerana penggunaan meluas garam yg mengandung natrium, kekurangan jarang berlaku di Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun, kekurangan iodin mempengaruhi berjuta-juta orang di seluruh dunia dan dikenal pasti sebagai punca yang paling biasa dari kerosakan otak yang boleh dicegah di dunia. Usaha-usaha antarabangsa utama pada masa ini di bawah cara untuk membalikkan dan mencegah masalah ini. Iodin penyakit kekurangan (IDD) menghasilkan pelbagai gejala dari yang ringan hingga yang berat termasuk goiter (kelenjar tiroid membesar dan biasanya tanda yang paling awal), terencat akal, hipotiroidisme (hormon tiroid terlalu sedikit), dan pelbagai peringkat pertumbuhan dan pembangunan yang tidak normal.

Pengambilan yang berlebihan

Individu boleh bertolak ansur dengan pelbagai pengambilan iodin kerana kelenjar tiroid mengawal tahap badan mineral ini. Akut pengambilan-mereka tertelan dari masa ke masa yang singkat tempoh-boleh menyebabkan terbakar pada mulut, kerongkong dan perut; demam; penyakit gastrousus seperti loya, muntah dan cirit-birit; nadi yang lemah; dan koma. Dalam populasi iodine yang mencukupi, pengambilan kronik pada tahap di atas boleh diterima atas pengambilan tingkat (UL) mempunyai kesan berikut buruk: goiter (kelenjar tiroid membesar), hipotiroidisme (hormon tiroid terlalu sedikit), hipertiroidisme (hormon tiroid terlalu banyak) dan tiroiditis (radang kelenjar tiroid).

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang