Sunday 9 November 2014

Vitamin B7

Gambaran Umum

Biotin adalah vitamin B larut air yang membantu anda mengubah lemak, protein dan karbohidrat dalam makanan anda untuk tenaga yang diperlukan oleh tubuh.

Sumber Makanan terbaik

Biotin didapati dalam pelbagai makanan semula jadi. Kuning telur, hati dan bran gandum adalah sumber yang kaya. Secara umumnya, semakin banyak makanan yang diproses, lebih rendah kandungan Biotin itu. Bottom line: Untuk memenuhi pengambilan yang disyorkan anda, memilih seluruh makanan lebih kerap.


Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Pada orang-orang yang memakan diet yang sihat, kekurangan biotin jarang berlaku. Walau bagaimanapun, kekurangan telah dilaporkan pada pesakit pada penyusuan tiub atau pada individu yang mengambil putih telur mentah dalam tempoh masa yang panjang (contoh, atlet memakan jumlah yang besar protein mentah-telur shake). Gejala termasuk hilang selera makan, loya, kemurungan, lemah, keletihan, dermatitis bersisik dan kehilangan rambut.

Pengambilan yang berlebihan

Setakat ini, tidak ada kesan buruk telah dilaporkan oleh manusia makan dalam jumlah besar biotin. Walau bagaimanapun, kajian tidak melihat secara khusus pada kesan-kesan bahaya biotin berlebihan, sehingga tetap dengan tahap pengambilan yang disyorkan. Ia akan memberikan anda semua yang anda perlukan.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang