Sunday 9 November 2014

Vitamin B2

Gambaran Umum

Riboflavin adalah vitamin B larut air yang membantu menghasilkan tenaga dalam semua sel-sel di dalam badan anda dan sangat penting untuk metabolisme lemak, karbohidrat dan protein. Sinar ultraviolet, seperti sinar matahari, memusnahkan riboflavin. Anda mungkin pernah mendengar cerita tentang mengapa susu pergi dari yang disampaikan di dalam bekas kaca untuk bekas buram atau karton: untuk mengelakkan cahaya matahari dari menghancurkan vitamin yang terkandung di dalam. Jika ya, anda telah mendengar tentang riboflavin!

Sumber Makanan terbaik

Sumber utama riboflavin termasuk susu dan produk tenusu lain. Telur, sayur-sayuran berdaun hijau dan roti dan gandum produk diperkaya juga mengandungi jumlah yang lebih kecil.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Riboflavin kekurangan, yang dikenali sebagai ariboflavinosis, biasanya disertai dengan kekurangan nutrien lain dan secara khusus boleh menyebabkan kekurangan vitamin B6 dan niasin. Tidak diketahui bagaimana umum riboflavin kekurangan adalah di Amerika Syarikat kerana gejala-yang termasuk sakit tekak, magenta lidah, retak dan luka pada bahagian luar mulut, kulit kering dan bersisik, dan tidak ketombe adalah seperti yang teruk seperti yang lain kekurangan nutrien yang boleh menyertainya. Oleh itu, ariboflavinosis boleh kurang terdiagnosis.

Pengambilan yang berlebihan

Ia tidak mungkin bahawa anda akan mengalami kesan buruk daripada memakan terlalu banyak riboflavin untuk beberapa sebab: penyerapan dibatasi oleh saluran pencernaan, dan kerana jumlah yang berlebihan akan dikeluarkan oleh tubuh. Walau bagaimanapun, kajian tidak melihat secara khusus pada kesan-kesan bahaya riboflavin berlebihan, jadi tinggal dalam lingkungan jarak pengambilan yang disarankan.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang