Sunday 9 November 2014

Mangan

Gambaran Umum

Mangan yang terlibat dalam pembentukan tulang dan merupakan komponen banyak enzim yang memainkan peranan penting dalam protein, kolesterol dan metabolisme karbohidrat.

Sumber Makanan terbaik

Biji-bijian menyumbang paling mangan untuk diet Amerika Syarikat, diikuti oleh teh. Satu cawan teh hijau mengandungi kira-kira 0,41-1,58 miligram mangan dan satu cawan teh hitam mengandungi kira-kira 0,18-0,77 miligram. Beberapa buah-buahan dan sayur-sayuran, termasuk nanas, kacang, bayam dan kentang manis, juga merupakan sumber yang baik.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Sejak mangan begitu diedarkan secara meluas dalam sistem makanan, kes-kes kekurangan kerana pengambilan pemakanan yang tidak boleh dilaporkan pada manusia. Dalam kajian manusia di mana mangan penipisan telah teraruh, mata pelajaran dikembangkan ruam kulit dan paras kolesterol darah rendah yang tidak normal.

Pengambilan yang berlebihan

Keracunan mangan dari makanan yang tidak pernah dilaporkan pada manusia. Tahap toksik mangan adalah bahaya yang diiktiraf bagi orang yang bekerja dalam pekerjaan industri di mana habuk mangan boleh dihidu. Hal ini boleh menyebabkan kesan-kesan sistem saraf yang meniru penyakit Parkinson, termasuk gegaran, kesukaran berjalan dan kekejangan wajah.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang