Sunday 9 November 2014

Zink

Gambaran Umum

Zink merupakan mineral yang penting untuk pertumbuhan dan perkembangan pada setiap tahap kehidupan. Zink menyokong sistem imun yang sihat, mengambil bahagian dalam penyembuhan luka dan membantu membentuk struktur protein dan membran sel.

Sumber Makanan terbaik

Sumber makanan yang baik zink termasuk daging lembu, kerang (ketam dan tiram) dan daging gelap, seperti yang terdapat dalam ayam dan ayam belanda. Bijirin penuh cenderung lebih kaya zink daripada biji-bijian ditapis kerana pemprosesan membuang bahagian-bahagian bijirin yang mengandungi majoriti mineral.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Kerana zink terlibat dalam proses teras begitu banyak dari tubuh, tanda dan gejala kekurangan tidak konsisten dan pelbagai. Kekurangan zink boleh berlaku apabila pengambilan makanan adalah rendah, ketika terserap sedikit, apabila ada peningkatan kerugian zink (yang boleh berlaku kepada orang-orang dengan cirit-birit yang berpanjangan) dan pada ketika yang diperlukan tubuh peningkatan jumlah zink, seperti masa-masa pertumbuhan yang tinggi . Tanda-tanda kekurangan zink termasuk terencat pertumbuhan, rambut gugur, cirit-birit, kematangan seks tertunda dan mati pucuk, penyembuhan luka terjejas, selera makan berkurang, dan mata dan lesi kulit.

Pengambilan yang berlebihan

Tidak terdapat sebarang akibat makan terlalu banyak yang terjadi secara alami zink daripada makanan. Pengambilan jangka panjanglaporan kesan buruk  zink tambahan yang melebihi keperluan badan telah ditunjukkan untuk menekan sistem imun, mengurangkan HDL ("baik") kolesterol dan mengurangkan status tembaga di dalam badan.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang