Sunday 9 November 2014

Vitamin B9

Gambaran Umum

Anda mungkin pernah mendengar bahawa wanita memerlukan folat sebelum dan semasa kehamilan untuk mencegah kecacatan kelahiran. Ini adalah benar. Folat, vitamin B larut air, membantu menghasilkan DNA dan membentuk sel-sel baru yang sihat, yang adalah mengapa ia sangat penting untuk ibu-to-be. Kita semua perlu folat, untuk alasan ini dan kerana, dengan vitamin B12, folat membantu menciptakan normal sel darah merah. Kita akan mendapat dua bentuk folat dalam diet kita: borang yang wujud secara semula jadi dalam makanan, yang dikenali sebagai folat makanan, dan asid folik, borang yang digunakan dalam makanan tambahan dan makanan yang diperkaya.


Sumber Makanan terbaik

Sumber yang kaya folat termasuk sayur-sayuran hijau gelap, kacang dan bijirin yang diperkaya. Beberapa buah-buahan seperti tembikai, melon, jeruk dan jus oren dan limau gedang, juga merupakan sumber folat. Dalam usaha untuk mencegah kecacatan tiub neural (kecacatan otak atau tulang belakang janin berkembang) di Amerika Syarikat, mandat persekutuan mula memerlukan pengeluar untuk membentengi bijirin dan produk bijirin dengan asid folik pada tahun 1998. Oleh itu, produk seperti roti, pasta, tepung, bijirin sarapan dan beras boleh menyumbang untuk pengambilan folat.

Gabungan makanan yang diperkaya dan semula jadi boleh membawa anda ke matlamat anda folat dalam sekejap mata!

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Dari masa ke masa, pengambilan folat tidak mencukupi boleh menyebabkan anemia megaloblastic, satu keadaan yang dicirikan oleh sel-sel darah merah normal besar yang tidak membawa oksigen ke sel-sel bahan api dengan betul di seluruh tubuh. Tanda-tanda keadaan ini termasuk kelemahan, keletihan, cepat marah, sukar menumpukan perhatian dan sesak nafas. Jika anda juga kebetulan mempunyai kekurangan zat besi atau vitamin B12, yang mempunyai gejala yang sama, keadaan ini adalah sukar untuk mendiagnosis.
Wanita hamil yang tidak mendapat cukup folat, terutamanya semasa trimester pertama, mempunyai risiko melahirkan bayi dengan kecacatan tiub neural.

Pengambilan yang berlebihan

Pengambilan terlalu banyak folat dari makanan nampaknya tidak mengakibatkan kesan sakit, sekurang-kurangnya tidak pada individu yang sihat. Tapi jangan pergi keluar dan beban di folat-ahli sains mengatakan bahawa jumlah tersebut di atas yang dicadangkan tidak memberi faedah.

Orang-orang yang berisiko untuk mengalami kekurangan vitamin B12 harus sangat berhati-hati dari memakan terlalu banyak asid folik dari suplemen dan makanan yang diperkaya. Pengambilan tinggi makanan tambahan asid folik boleh topeng atau melambatkan diagnosis kekurangan vitamin B12, meletakkan seseorang individu itu kepada risiko kerosakan saraf. Kekurangan vitamin B12 berlaku apabila kekurangan vitamin B12 mencegah tubuh daripada menghasilkan cukup sel-sel darah merah, yang menghalang sel-sel badan daripada mendapat oksigen yang diperlukan. Jika kadar vitamin B12 tetap rendah untuk terlalu lama, hasilnya boleh menjadi otak dan saraf kerosakan sel yang berpotensi menjadi kekal.

Mereka yang berisiko tinggi kekurangan vitamin B12 termasuk orang yang mengikuti diet vegan (B12 yang terdapat dalam makanan berasaskan haiwan), orang dewasa yang lebih tua daripada 50 (yang sering tidak menghasilkan cukup enzim perut yang diperlukan untuk berkesan menyerap B12) dan sesiapa dengan masalah pencernaan yang mengganggu penyerapan nutrien (contohnya, penyakit celiac, Crohn). Nasihat doktor anda sekiranya anda jatuh ke dalam salah satu kategori ini.


0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang