Sunday 9 November 2014

Selenium

Gambaran Umum


Selenium adalah mineral yang diperlukan dalam jumlah yang kecil oleh tubuh untuk membantu mengawal hormon tiroid dan menyokong sistem imun yang sihat. Salah satu peranan selenium yang paling penting adalah sebagai antioksidan membantu mencegah kerosakan sel akibat radikal bebas.

Sumber Makanan terbaik

Kandungan selenium daripada makanan yang boleh berbeza-beza secara meluas bergantung kepada berapa banyak adalah di dalam tanah di mana haiwan dinaikkan atau tanaman yang ditanam. Sumber terkaya selenium termasuk makanan laut, daging, bijirin dan biji-bijian.

Di Amerika Syarikat dan Kanada, haiwan yang ditanam untuk makanan, seperti lembu, babi dan ayam, biasanya diberi makan diet yang ditambah dengan selenium dan dengan itu, jumlah di dalam daging, susu dan telur cenderung relatif konsisten. Walaupun tubuh lebih mudah menyerap selenium dalam tumbuhan-tumbuhan dari itu dalam sumber haiwan, buah-buahan dan sayur-sayuran berbeza dari segi kandungan mereka. Walau bagaimanapun, besar sistem makanan pengedaran di Amerika Utara cenderung bahkan perbezaan ini keluar, oleh itu mencegah pengambilan rendah pada orang yang tinggal di kawasan selenium-miskin.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Kekurangan selenium jarang berlaku di Amerika Syarikat. Kekurangan selenium itu sendiri tidak dianggap menyebabkan penyakit, tetapi sebaliknya mempengaruhi kanak-kanak dan remaja untuk dua syarat tertentu, penyakit Keshan dan penyakit Kashin-Beck. Penyakit-penyakit ini boleh mempengaruhi jantung, tulang dan sendi.

Pengambilan yang berlebihan

Ketoksikan Selenium jarang berlaku di Amerika Syarikat. Yang berkata, dos yang tinggi selenium boleh menjadi tahap darah sangat tinggi dan tidak beracun boleh menyebabkan kondisi yang disebut selenosis. Gejala yang paling kerap dilaporkan selenosis termasuk rambut rapuh dan kuku, gangguan pencernaan dan keguguran rambut. Gejala lain termasuk bau bawang putih-nafas, ruam kulit, keletihan, cepat marah dan kerosakan saraf ringan.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang