Sunday 9 November 2014

Vitamin A

Gambaran Umum

Vitamin A, vitamin yang larut dalam lemak, memainkan peranan yang penting dalam pertumbuhan tulang, pembiakan, fungsi imun, sintesis hormon dan peraturan, dan visi. Mata anda memerlukan vitamin A untuk membantu mereka menukarkan cahaya kepada isyarat otak yang membolehkan anda untuk melihat imej-imej. Vitamin A berfungsi untuk melindungi anda daripada jangkitan dengan membantu membuat sel darah putih dan dengan menghasilkan kulit yang sihat. Vitamin A membantu sel-sel membahagi dan berkembang menjadi sel khusus, seperti sel-sel darah, sel-sel paru-paru, sel-sel otak dan tisu-tisu yang berbeza yang lain.

Sumber Makanan terbaik

Terbentuk terlebih dahulu vitamin A (retinol alias) ditemukan dalam makanan yang berasal dari haiwan, seperti hati, telur, susu diperkaya dengan vitamin A, bijirin diperkaya dan ikan. Sayur-sayuran berdaun hijau dan sayur-sayuran oren dan buah-buahan membekalkan vitamin A dalam bentuk karotenoid. Untuk mudah memenuhi pengambilan yang disarankan anda, Garis Panduan Diet untuk Amerika mencadangkan 3 cawan seminggu dari gelap sayur-sayuran berdaun hijau dan 2 cawan seminggu sayur-sayuran oren. Juga, anda perlu faham bahawa anda boleh mendapatkan vitamin A dari haiwan atau tumbuhan sumber dan sumber-sumber ini adalah berbeza oleh badan. Vitamin A dari makanan haiwan, makanan tambahan dan makanan yang diperkaya dipanggil "vitamin A terbentuk terlebih dahulu," atau retinol. Terbentuk terlebih dahulu vitamin A adalah dalam bentuk yang sangat sedia untuk tubuh anda. Vitamin A daripada sumber tumbuh-tumbuhan datang dalam bentuk karotenoid, terutamanya karoten beta. Untuk mengambil kira penyerapan berbagai bentuk vitamin A, saintis mencipta sebuah unit yang disebut aktiviti retinol setara (RAE). Sebagai contoh, 12 mikrogram (mcg) dari beta karoten sama dengan 1 mcg retinol. Lebih mengeruhkan keadaan, nutrisi dan suplemen label tidak menggunakan Raes; melainkan mereka menggunakan Unit Antarabangsa (IU). Kami telah melakukan penukaran untuk anda.


Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Salah satu tanda-tanda awal dikesan dari kekurangan vitamin A ialah rabun malam atau ketidakupayaan untuk melihat dalam cahaya malap. Biasa di negara-negara membangun tetapi jarang berlaku di Amerika Syarikat, rabun malam adalah keadaan reversible yang bertindak balas dengan cepat untuk rawatan. Walau bagaimanapun, jika kekurangan itu menjadi lebih teruk, ia berkembang menjadi satu keadaan yang tidak dapat dipulihkan disebut xerophthalmia, yang merupakan pengeringan bagian mata yang akhirnya akan menyebabkan kebutaan. Kesan-kesan lain dari kekurangan vitamin A termasuk penurunan fungsi imun; kering, kulit bersisik; masalah dengan pembiakan; dan pemberhentian pertumbuhan tulang.

Oleh kerana vitamin A adalah vitamin yang larut dalam lemak, ia boleh disimpan di dalam badan. Oleh itu, orang dewasa yang sihat yang berhenti makan sumber makanan vitamin yang tidak mungkin melihat gejala kekurangan sehingga kedai-kedai ini telah habis, mungkin untuk beberapa bulan.

Pengambilan yang berlebihan

Pengambilan tinggi beta karotena daripada makanan belum terbukti menjadi racun pada manusia, tetapi boleh menyebabkan kesan sampingan yang tidak diingini: kuning (atau oren) kulit. Nasib baik, warna beta-karotena adalah tidak berbahaya dan hanya bersifat sementara. Dos yang tinggi terbentuk terlebih dahulu vitamin A daripada makanan haiwan atau makanan tambahan boleh menyebabkan kedua-dua (jangka pendek) akut atau ketoksikan kronik. Tanda-tanda keracunan vitamin jangka pendek termasuk rasa loya, muntah-muntah, sakit kepala, pening dan penglihatan kabur. Keracunan kronik (disebabkan pengambilan dos besar selama berbulan-bulan atau bertahun-tahun) dan lazimnya mempunyai kulit kering gatal, hilang selera makan, sakit kepala, kecacatan kelahiran, kelainan hati, pusat gangguan sistem saraf, dan tulang dan sendi. Terlalu banyak terbentuk terlebih dahulu vitamin A juga boleh mengakibatkan berkurangnya kepadatan mineral tulang, yang boleh membawa kepada osteoporosis.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang