Sunday 9 November 2014

Florida

Gambaran Umum

Florida ialah mineral yang mungkin paling dikenali untuk mencegah kerosakan gigi kerana ia membantu untuk mengeraskan enamel gigi. Florida merangsang pembentukan tulang baru sepanjang kitaran hayat, sehingga menawarkan beberapa perlindungan daripada osteoporosis.

Sumber Makanan terbaik

Beberapa makanan yang mengandungi fluorida. Pengecualian adalah air berfluorida, minuman dan formula bayi yang dibuat dengan air berfluorida, dan beberapa ikan laut.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Mengakibatkan pengambilan fluorida yang tidak mencukupi dalam peningkatan risiko kerosakan gigi. Gejala boleh termasuk lubang terlihat atau lubang pada gigi dan sakit gigi.

Bayi dan kanak-kanak yang tinggal di kawasan yang mempunyai air nonfluoridated mungkin berisiko untuk kekurangan fluorida. Persatuan Pergigian Amerika dan American Academy of Pediatrics mengesyorkan makanan tambahan fluorida untuk kanak-kanak ini.

Pengambilan yang berlebihan
Fluorida merupakan racun jika diambil dalam jumlah yang berlebihan. Dosis besar digunakan pada satu-satu masa boleh menyebabkan mual, sakit perut dan muntah-muntah.

Jangka panjang pengambilan fluorida yang berlebihan boleh menyebabkan fluorosis, di mana terdapat dua jenis: fluorosis enamel atau ringan fluorosis rangka melampau. Enamel fluorosis dicirikan oleh noda coklat dan bopeng gigi pada kanak-kanak dan merupakan hasil dari fluorida yang berlebihan sebelum letusan gigi kekal pertama. Ringan fluorosis rangka melampau jarang berlaku di Amerika Syarikat sahaja lima kes telah disahkan sejak pertengahan tahun 1960-an. Keadaan ini boleh bermula dengan kesakitan dan kekakuan sendi dalam bentuk ringan dan berkembang menjadi kalsifikasi melumpuhkan ligamen, membuang otot, masalah saraf, imobilitas dan mungkin osteoporosis.

Jika bekalan air masyarakat anda berfluorida, anda mungkin tertanya-tanya-adakah ia selamat? Pengkritik mendakwa air berfluorida adalah tidak selamat, boleh menyebabkan kanser dan tidak berkesan dalam mencegah kerosakan gigi. Walau bagaimanapun, analisis kritis sains yang dijalankan oleh Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) pada tahun 2001 dan disahkan oleh Persatuan Pergigian Amerika membuat kesimpulan, "Apabila digunakan dengan betul, fluorida adalah ejen yang selamat dan berkesan yang boleh digunakan untuk mencegah dan mengawal kerosakan gigi. fluorida telah banyak menyumbang dalam kesihatan pergigian yang lebih baik dari orang-orang di Amerika Syarikat dan negara-negara lain. untuk memastikan keuntungan tambahan kesihatan mulut, pemfluoridaan air perlu diperluaskan kepada masyarakat tambahan, dan fluorida ubat gigi harus digunakan secara meluas. "Selain itu, Persatuan Kanser Amerika menegaskan tidak ada bukti kukuh yang menunjukkan kaitan antara kanser dan air berfluorida.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang