Sunday 9 November 2014

Vitamin B5

Gambaran Umum

Pantothenic acid adalah vitamin B larut air yang diperlukan untuk memecahkan nutrien dalam makanan kita kepada tenaga sel-sel kita boleh gunakan. Vitamin ini juga memainkan peranan dalam membuat pelbagai hormon dan kolesterol.

Sumber Makanan terbaik

Sumber makanan utama asid pantothenic termasuk ayam, daging lembu, ikan, bijirin penuh, kekacang, brokoli dan yogurt. Beberapa teknik pengolahan makanan, seperti penyulingan biji-bijian dan pembekuan dan pengetinan sayur-sayuran, daging dan produk tenusu, boleh dilaporkan lebih rendah kandungan asid pantotenat sebanyak 35 hingga 75 peratus.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Kekurangan asid pantotenat jarang-sangat jarang, sebenarnya, bahawa ia telah diperhatikan hanya dalam Perang Dunia II tahanan yang mengamalkan diet tidak mencukupi dan dalam mata pelajaran kajian di mana ia buatan teraruh. Dalam kes-kes, tanda-tanda dan gejala-gejala termasuk cepat marah, keletihan, kelesuan, kebas kaki, kekejangan otot, loya dan muntah.

Pengambilan yang berlebihan

Pengambilan Tinggi asid Pantothenic tidak terbukti boleh menyebabkan bahaya. Walau bagaimanapun, kajian tidak melihat secara khusus pada kesan-kesan bahaya asid pantotenat berlebihan, jadi tinggal dalam lingkungan jarak pengambilan yang disarankan.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang