Sunday 9 November 2014

Tembaga ( Copper )

Gambaran Umum

Tembaga adalah mineral yang bekerja dengan besi untuk membentuk sel darah merah. Tembaga membantu untuk menghasilkan tenaga dalam sel-sel dan membentuk pelindung saraf dan tisu penghubung.

Sumber Makanan terbaik

Tembaga terdapat dalam pelbagai jenis makanan. Sumber terbaik tembaga daging organ (terutamanya hati), makanan laut, kacang, biji-bijian, bijirin gandum bran dan biji-bijian utuh.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Kekurangan kuprum adalah agak jarang berlaku pada manusia, namun ditemukan dalam beberapa kes-kes khas. Ia telah diperhatikan di kalangan bayi pra-matang yang diberi susu lembu semata-mata, bayi pulih daripada kekurangan zat makanan dan pesakit dengan buatan lama (tiub dan intravena) penyusuan. Dalam kes-kes ini, tanda-tanda yang dikaitkan dengan kekurangan tembaga termasuk anemia tertentu (yang boleh diperbaiki dengan penambahan tembaga) dan tahap rendah yang tidak normal sel-sel darah putih.

Pengambilan yang berlebihan

Kesan memudaratkan dari memakan terlalu banyak tembaga dari makanan jarang berlaku pada individu yang sihat. Kes-kes keracunan tembaga akut melalui minuman yang tercemar (kedua-dua dari sumber air yang tercemar dan penyimpanan di dalam bekas yang mengandungi tembaga) telah mengakibatkan kebanyakan dalam penyakit pencernaan dalam bentuk sakit perut, mual, muntah-muntah dan cirit-birit. Ada kemungkinan bahawa pendedahan jangka panjang kepada jumlah yang berlebihan boleh menyebabkan kerosakan hati, kegagalan buah pinggang, koma dan kematian.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang