Sunday 9 November 2014

Vitamin B1

Gambaran Umum

Tiamin adalah vitamin B larut air yang membantu sel-sel anda menghasilkan tenaga daripada karbohidrat. Ia adalah penting untuk fungsi jantung, otot dan sistem saraf kerana ia memainkan peranan dalam menjalankan impuls saraf dan pengecutan otot.

Sumber Makanan terbaik

Makanan sumber thiamin termasuk kandungan, susu dan produk gandum, seperti roti, nasi, pasta, tortilla dan bijirin, dan hati lembu dan daging babi.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Tanda-tanda awal kekurangan thiamin termasuk keletihan, lemah otot, tiada selera makan, berat badan dan perubahan mental, seperti kebingungan atau mudah tersinggung. Sebagai kekurangan menjadi lebih teruk, ia boleh menyebabkan penyakit yang dipanggil beri-beri, yang ditandai dengan komplikasi jantung dan sistem saraf yang teruk termasuk kegagalan jantung pada bayi. Beri-beri, yang paling sering diperhatikan di negara-negara membangun, telah disebut dalam teks-teks perubatan Cina sejak 2700 SM (walaupun pada masa yang mereka tidak membuat hubungan di antara diet dan penyakit).

Kekurangan thiamin jarang berlaku di negara-negara maju, di mana ia biasanya hanya berlaku pada penagih alkohol kronik. Di penagih alkohol, kekurangan thiamin boleh maju ke beri-beri atau sindrom Wernicke-Korsakoff, penyakit yang paling biasa akibat dari alkohol yang disebabkan oleh kekurangan zat makanan.

Pengambilan yang berlebihan

Ia tidak mungkin bahawa anda akan mengalami kesan buruk daripada memakan terlalu banyak thiamin; tubuh anda menyerap thiamin kurang pengambilan melebihi 5 mg dan kumuhan apa-apa amaun yang difikirkannya berlebihan. Walaupun dokumentasi kesan buruk daripada thiamin kelebihan adalah terhad, ini tidak bermakna tidak ada potensi untuk kesan yang berbahaya, jadi tinggal dalam lingkungan jarak pengambilan yang disarankan.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang