Sunday 9 November 2014

Vitamin D

Gambaran Umum

Vitamin D adalah nutrien larut lemak yang badan anda dapat menghasilkan tetapi tidak terdapat secara semulajadi dalam banyak makanan. Juga dikenali sebagai calciferol, Vitamin D menggalakkan penyerapan mineral-dua kalsium dan fosforus dan kemudian membantu deposito mereka dalam tulang dan gigi untuk membuat mereka kuat dan sihat.

Badan anda menghasilkan vitamin D apabila sinar ultraviolet matahari merangsang kulit anda untuk mensintesis. Ini adalah cara utama di mana manusia mendapatkan vitamin D. Jika anda telah terhad paparan sinar matahari, ia adalah penting bahawa anda mendapatkan vitamin D dari sumber makanan.

Kajian juga menunjukkan bahawa vitamin D telah dikaitkan dengan insiden yang lebih rendah daripada kanser dan kadar yang lebih rendah daripada keadaan imun yang berkaitan, seperti diabetes jenis 1 dan multiple sclerosis.

Sumber Makanan terbaik

Sangat sedikit makanan secara semula jadi kaya dengan vitamin D. Oleh itu, kebanyakan orang mendapatkan asupan vitamin D mereka dari makanan yang diperkayakan seperti susu, susu soya dan bijirin yang diperkaya. Yang terjadi secara alami vitamin D boleh didapati dalam daging ikan lemak (ikan kembung, ikan salmon, sardin) dan kuning telur.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Vitamin D hasil kekurangan dalam riket (pertumbuhan tulang yang rosak) pada kanak-kanak dan osteomalasia (tulang lembut) dan osteoporosis (tulang poros) pada orang dewasa. Penyakit-penyakit tulang adalah hasil daripada mineral tulang tidak mencukupi atau demineralisasi tulang. Vitamin D-kekurangan diet sering dijumpai di kalangan mereka yang mempunyai alahan susu, intoleransi laktosa atau mereka yang mengikuti diet vegan (tanpa produk haiwan, termasuk susu dan telur).

Beberapa kumpulan mungkin memerlukan tambahan vitamin D, terutama jika mereka tidak menerima pendedahan kepada cahaya matahari. Ini termasuk:

Bayi ASI eksklusif: Susu manusia mengandungi sedikit vitamin D. Banyak bayi terutamanya mereka yang tinggal di jauh utara garis lintang-tidak boleh terdedah kepada cahaya matahari yang mencukupi.

Dewasa Lama: orang dewasa yang lebih tua lebih terdedah kepada kekurangan vitamin D, terutama mereka yang tinggal di bandar-bandar perindustrian utara dunia. Ini adalah kerana kekurangan cahaya matahari yang digabungkan dengan penurunan kemampuan untuk mensintesis vitamin D pada kulit.

Kulit gelap dan pelindung matahari: Orang yang mempunyai kulit gelap atau mereka yang menggunakan pelindung matahari topikal mempunyai risiko kekurangan disebabkan oleh pengurangan dalam keupayaan badan untuk menghasilkan vitamin D pada kulit.

Pengambilan yang berlebihan

Oleh kerana vitamin yang larut dalam lemak seperti vitamin D disimpan dalam badan, terlalu banyak boleh menjadi toksik dan menyebabkan hypervitaminosis D. Tanda-tanda hypervitaminosis D termasuk batu karang, kehilangan tulang, lemah, tulang lemah, tiada selera makan, loya, muntah dan penurunan fungsi ginjal. Tetapi dalam kes anda tertanya-tanya: tidak ada bukti bahawa vitamin D yang dihasilkan oleh tubuh melalui pendedahan cahaya matahari yang boleh menyumbang kepada keracunan vitamin D, kerana badan anda boleh mengatur pengeluarannya.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang