Sunday 9 November 2014

Magnesium

Gambaran Umum


Magnesium terlibat dalam pembentukan tulang, membantu menjaga otot normal dan fungsi saraf, membuat irama jantung yang normal dan mengambil bahagian dalam lebih dari 300 reaksi biokimia dalam tubuh. Magnesium juga membantu menghasilkan tenaga badan dan membuat protein.

Sumber Makanan terbaik

Sayur-sayuran berdaun hijau, kacang, kekacang dan biji-bijian merupakan sumber makanan yang kaya magnesium. Makanan olahan umumnya mengandungi tahap rendah magnesium. Air boleh menjadi sumber magnesium- air "keras" mengandungi lebih daripada air "lembut".

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Kekurangan magnesium adalah jarang berlaku pada individu yang sihat. Magnesium kekurangan boleh berlaku pada individu dengan diabetes, osteoporosis, alkoholisme kronik dan masalah malabsorption. Kekurangan magnesium yang teruk boleh menyebabkan kebas, kesemutan, pengecutan otot dan kekejangan, sawan, ritma jantung tidak normal, dan tahap darah rendah kalsium dan kalium (yang magnesium mengawal pada tahap sel).

Pengambilan yang berlebihan

Yang terjadi secara alami magnesium dalam makanan dan air tidak terbukti boleh menyebabkan kesan buruk. Namun, terlalu banyak magnesium dari sumber non-pangan, seperti garam magnesium, telah terbukti menyebabkan ringan keracunan yang teruk. Gejala boleh terdiri daripada cirit-birit, loya dan kekejangan perut kesukaran pernafasan, tekanan darah sangat rendah dan degupan jantung yang tidak teratur.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang