Sunday, 9 November 2014

Kalsium

Gambaran Umum

Kalsium adalah mineral yang paling banyak di dalam badan. Jadi ia tidak menghairankan bahawa ia mempunyai banyak fungsi penting. Peranan utama kalsium adalah untuk membina tulang dan gigi yang kuat. Kalsium membantu otot kontrak, saraf menghantar isyarat, bekuan darah dan pembuluh darah kontrak dan berkembang. Fungsi-fungsi ini sangat penting bahawa badan anda akan mengambil kalsium dari tulang anda jika anda tidak mendapatkan cukup daripada diet anda.

Sumber Makanan terbaik

Susu, keju, yogurt, kalsium-set tauhu (tahu siap dengan garam kalsium, periksa label), kale dan brokoli adalah sumber yang baik. Jika anda bimbang tentang kandungan lemak dalam makanan tenusu, pilihlah yang rendah lemak dan bebas lemak versi, yang biasanya tidak terkecuali di dalam kandungan kalsium mereka.

Anda mungkin pernah mendengar bahawa kalsium daripada sayur-sayuran tidak begitu sedia untuk tubuh anda kerana kalsium dari sumber susu. Hal ini berlaku sampai batas tertentu. Kalsium kurang diserap dari beberapa sayur-sayuran dan kacang-kacangan, seperti bayam, ubi jalar, perkelahian, kacang merah dan kacang pinto. Sebagai contoh, hanya satu per sepuluh daripada kalsium daripada bayam diserap berbanding dengan yang dari sumber susu. Walau bagaimanapun, hanya sebanyak kalsium yang diserap daripada sayur-sayuran dalam keluarga kale (brokoli, bok choy, kubis, sawi) daripada sumber susu. Walaupun ini adalah berita baik, perlu diingat bahawa beberapa sayur-sayuran mengandungi lebih kalsium per gram daripada yang lain. Sebagai contoh, anda perlu mengambil jumlah yang jauh lebih besar dari brokoli untuk mendapatkan jumlah yang sama anda mungkin dapat daripada kale.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Kronik pengambilan kalsium yang rendah boleh menyumbang kepada pembangunan osteoporosis, satu keadaan yang meningkat kerapuhan tulang yang boleh sehingga risiko anda untuk patah tulang. Di Amerika Syarikat setiap tahun, 1.5 juta patah tulang dikaitkan dengan osteoporosis.

Tumbuh individu (bayi, kanak-kanak dan remaja) yang tidak mendapat kalsium yang cukup tidak akan dapat mencapai tahap optimum tulang, sekali gus meletakkan mereka pada risiko yang tinggi untuk osteoporosis dengan bertambahnya usia mereka.

Anda mungkin tertanya-tanya, apakah ada apa-apa tanda-tanda kekurangan kalsium sebelum seseorang mengembangkan osteoporosis? Malangnya, salah satu alasan bahawa osteoporosis menyelinap di anda adalah kerana kekurangan makanan sederhana tidak menghasilkan gejala yang jelas.

Pengambilan yang berlebihan

Berlebihan pengambilan tinggi kalsium daripada makanan tambahan telah ditunjukkan untuk menyebabkan batu buah pinggang dan fungsi buah pinggang yang lemah. Tingginya kadar kalsium juga boleh mencegah badan anda dari menyerap mineral lain dengan betul, seperti besi, fosforus dan zink.

Reactions:

0 comments:

Post a Comment

Loading...
Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang