Sunday 9 November 2014

Potasium ( Kalium )

Gambaran Umum

Potasium adalah penting untuk membantu menghantar isyarat saraf, otot dan sel-sel kontrak menjaga keseimbangan cecair dalam dan luar. Bukti saintifik yang lebih baru menunjukkan bahawa kalium membantu mengekalkan tekanan darah yang normal. Kalium juga mengurangkan kemungkinan batu karang yang berulang dan mungkin mengurangkan kehilangan tulang.

Sumber Makanan terbaik

Jika anda makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, maka anda mungkin mengambil kalium yang mencukupi. Sumber-sumber yang sangat baik kalium termasuk pisang, tomato, timun, terung, labu, bayam, kismis dan sayur-sayuran akar. Secara umumnya, lebih banyak makanan diproses mempunyai kurang kalium.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Yang luar biasa tahap kalium yang rendah dalam badan (hypokalemia) biasanya tidak berlaku dari pengambilan makanan rendah kalium. Hypokalemia yang paling sering hasil daripada terlalu banyak kalium hilang dari tubuh, seperti dalam kes-kes yang berterusan dari cirit-birit atau muntah-muntah atau karena penyalahgunaan julap. Gejala-gejala dari keadaan ini termasuk kelemahan otot, ritma jantung tidak normal dan maklum balas glukosa yang tidak normal.

Menurut penyelidik, kekurangan-kalium yang sederhana yang berlaku sebelum hipokalemia-boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah dan kehilangan tulang dan menempatkan seseorang pada risiko batu karang yang mengandung kalsium. Malangnya, kekurangan kalium sederhana sering senyap kerana gejala (seperti peningkatan tekanan darah dan perolehan tulang) awalnya tidak memberikan tanda-tanda luar yang jelas. Jadi, makan buah-buahan dan sayur-sayuran anda!

Pengambilan yang berlebihan

Pengambilan kalium yang tinggi daripada makanan tidak terbukti boleh menyebabkan kesan buruk pada individu yang sihat. Namun, dos yang tinggi kalium dari suplemen boleh menjadi racun. Dos yang toksik suplemen kalium boleh menyebabkan pelbagai gejala dari gangguan pencernaan dan tahap darah tinggi yang tidak normal kalium terhadap penyimpangan jantung. Bottom line: Kekal dalam jangkauan pengambilan yang disarankan.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang