Sunday 9 November 2014

Vitamin E

Gambaran Umum

Vitamin E adalah vitamin yang larut dalam lemak yang terutama berfungsi sebagai antioksidan, yang bermakna ia membantu mencegah atau mengurangkan kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas, akhirnya mengurangkan risiko masalah kesihatan seperti penyakit jantung atau kanser.

Vitamin E wujud dalam beberapa bentuk. Yang anda perlu memberi perhatian kepada adalah alpha-tokoferol. Ia adalah bentuk yang paling aktif vitamin E, dijumpai dalam jumlah yang terbesar di seluruh badan dan oleh itu, mempunyai kepentingan pemakanan yang terbaik. Alpha-tokoferol didapati secara semula jadi dalam makanan tetapi juga terdapat dalam makanan tambahan dan ditambah kepada makanan yang diperkaya. Bentuk lain dari vitamin E tidak terbukti menyumbang kepada memenuhi keperluan vitamin E kami. Suplemen vitamin E yang dijual di kedua-dua tiruan (dilabel "D, L") dan alam (dilabel "D") bentuk. Kajian menunjukkan bahawa bentuk-bentuk sintetik adalah hanya separuh aktif seperti bentuk semula jadi.

Sumber Makanan terbaik

Minyak sayuran (seperti bunga matahari, canola, safflower atau minyak zaitun), biji-bijian bijirin yang tidak diproses, kacang-kacangan dan biji-bijian adalah sumber makanan utama vitamin E. Jumlah yang lebih kecil boleh didapati di dalam beberapa buah-buahan dan sayur-sayuran, seperti avokado dan bayam. Kebanyakan sumber vitamin E juga berlaku untuk dianggap lemak jantung sihat. Bagaimana? Dua untuk satu! Sesetengah pakar percaya ia adalah sukar untuk mencapai RDA untuk vitamin E tanpa melampaui pengambilan lemak yang dicadangkan. Kami tahu anda ingin membuat pilihan makanan yang anda mengira, jadi jika anda bimbang tentang pengambilan vitamin E anda, menggunakan perpustakaan makanan interaktif kami untuk mencari kandungan E daripada makanan anda atau membina vitamin menu E-kaya peribadi. Jika diet anda tidak memenuhi keperluan anda, 100% DV multivitamin akan membantu anda mengisi jurang itu.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Kekurangan vitamin E adalah sangat jarang berlaku. Jadi jarang berlaku, sebenarnya, bahawa gejala kekurangan pada individu yang mengambil diet rendah dalam E tidak pernah diteliti. Kekurangan biasanya hanya berlaku pada individu dengan sindrom malabsorption lemak (misalnya, ini Crohn, penyakit radang usus dan penyakit seliak) atau protein-tenaga malnutrisi. Tanda-tanda dan gejala-gejala ini termasuk neuropati periferal (kerosakan saraf di tangan dan kaki), gangguan keseimbangan dan koordinasi, kelemahan otot, dan kerosakan pada retina.

Pengambilan yang berlebihan

Pengambilan yang berlebihan yang berlaku secara semulajadi vitamin E daripada makanan nampaknya tidak menjadi racun pada individu yang sihat. Namun, keselamatan daripada suplemen vitamin E-terutama selama beberapa bulan atau bertahun-tahun tidak dapat dipastikan. Kesan-kesan buruk yang diperhatikan dari berdos tinggi vitamin E yang mengandungi makanan tambahan boleh termasuk kemungkinan peningkatan pendarahan (pendarahan berlebihan atau tidak terkawal) dan gangguan pembekuan darah.

Sebuah kata dari hati-hati orang-orang yang kekurangan vitamin K atau pada terapi antikoagulan: nasihat doktor anda sebelum mengambil makanan tambahan vitamin E. Pengambilan vitamin E pada masa yang sama warfarin telah terbukti meningkatkan risiko untuk pendarahan yang tidak normal kerana dos besar vitamin E bertindak seperti darah tipis.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang