Sunday 9 November 2014

Vitamin B6

Gambaran Umum

Vitamin B6 adalah vitamin B larut air yang memainkan peranan penting dalam membantu membuat asid amino yang membina sel-sel badan, termasuk otot. Vitamin B6 juga membantu menghasilkan sel-sel darah merah, antibodi melawan infeksi dan insulin (hormon yang menggunakan glukosa, mensintesis protein dan kedai-kedai lemak).

Sumber Makanan terbaik

Sumber makanan yang kaya vitamin B6 termasuk ayam, ikan, biji-bijian, kacang-kacangan, bijirin diperkaya dan kacang. Beberapa pengganti daging berasaskan soya yang diperkaya dengan vitamin B6.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Kekurangan vitamin B6, sementara jarang berlaku, boleh berlaku pada orang menggunakan diet yang berkualiti rendah. Gejala biasanya tidak berlaku sehingga peringkat akhir kekurangan. Tanda-tanda kekurangan boleh termasuk ruam kulit, kemurungan, rasa loya, kejang dan kekeliruan.

Pengambilan yang berlebihan

Tidak ada efek samping telah dikaitkan dengan pengambilan yang tinggi vitamin B6 daripada makanan. Dos yang sangat besar vitamin B6 tambahan (dalam bentuk pyridoxine) telah dikaitkan dengan kerosakan saraf yang sakit di kaki (contohnya, jari, jari kaki).

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang