Sunday 9 November 2014

Vitamin K

Gambaran Umum

Vitamin K adalah vitamin yang larut dalam lemak yang memainkan peranan penting dalam pembekuan darah. Malah, tanpa itu darah kita tidak akan beku. Namanya berasal dari kata Jerman "koagulasi." Vitamin K juga menyumbang kepada kesihatan tulang kerana ia memainkan peranan dalam mineral tulang. Seperti vitamin D, vitamin K adalah salah satu yang badan anda dapat menghasilkan sendiri, tetapi biasanya tidak dalam jumlah yang memenuhi keperluan tubuh. Bakteria dari usus yang lebih rendah menghasilkan vitamin K dan kemudian menyimpannya di dalam hati. Walau bagaimanapun, ia telah sukar untuk menentukan sumbangan bentuk vitamin K ke kedai-kedai badan.

Sumber Makanan terbaik

Sumber makanan terbaik vitamin K adalah sayur-sayuran berdaun hijau seperti bayam, brokoli, telur, dedak gandum, dan zaitun, soya dan minyak canola. Kerana vitamin K adalah vitamin yang larut dalam lemak, penyerapannya daripada sayur-sayuran ditingkatkan dengan kehadiran lemak dalam makanan, maka tumis bayam anda dalam minyak zaitun.

Pengambilan yang tidak mencukupi dan Kekurangan

Vitamin K kekurangan amat jarang berlaku di kalangan orang dewasa yang sihat. Kes-kes kekurangan biasanya hanya berlaku pada individu yang mempunyai masalah malabsorption, kerosakan hati yang teruk atau penyakit, atau mereka sedang dirawat dengan ubat-ubatan yang mengganggu metabolisme vitamin ini. Profesional penjagaan kesihatan anda akan memberitahu anda jika anda berada dalam salah satu kategori ini. Gejala utama dalam kes-kes ini adalah bahawa darah tidak membeku seperti biasa dan anda boleh mengalami terjadi memar.

Bayi yang lahir di Amerika Syarikat dan Kanada secara rutin menerima dos vitamin K ketika lahir (biasanya 0,5-1 mg intramuskular atau 2.0 mg secara lisan dalam tempoh 6 jam selepas kelahiran). Ini adalah kerana bayi akan lahir dengan status vitamin K yang lemah dan jumlah yang rendah faktor pembekuan, sehingga meningkatkan risiko pendarahan dalam tempoh beberapa minggu pertama. Di samping itu, usus yang tidak matang mereka tidak boleh menghasilkan vitamin K. bayi ASI eksklusif menerima jumlah yang rendah vitamin K dari susu manusia.

Pengambilan yang berlebihan

Ia tidak mungkin bahawa anda akan mengalami kesan buruk daripada memakan K-sederhana tetapi masih pendekatan terbaik terlalu banyak vitamin. Walau bagaimanapun, individu tentang terapi warfarin-antikoagulan, atau darah-penipisan dadah dinasihatkan untuk memantau pengambilan rapat dan mereka perlu mengekalkan stabil tahap pengambilan vitamin K. Vitamin K boleh mengurangkan keberkesanan ubat ini. Orang-orang ini perlu mengekalkan corak normal diet dan suplemen sekali dos berkesan dadah telah ditubuhkan. Ia biasanya disyorkan bahawa orang-orang ini cuba untuk mengambil pengambilan yang disyorkan, tetapi dapat mengelakkan turun naik yang besar dalam pengambilan.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang