Tuesday 11 November 2014

Perbelanjaan di Pulau Pinang lebih daripada dua kali ganda sejak tahun 2008, kata pembangkang

GEORGE TOWN, 10 Nov - Perbelanjaan pentadbiran di Pulau Pinang telah meningkat membimbangkan sejak tahun 2008, dengan 213 peratus, kata pemimpin Pembangkang Pulau Pinang Datuk Jahara Hamid (BN-Teluk Ayer Tawar).

Dia menegaskan bahawa perbelanjaan bagi 2008 adalah RM283 juta dan untuk Bajet 2015, ia telah meningkat kepada RM887.24 juta.

"Ini adalah satu peningkatan yang membimbangkan dari RM604.2 juta atau 213 peratus tetapi orang ramai tidak tahu kerana kerajaan negeri Pakatan Rakyat terus mendakwa mereka mencatat bajet lebihan setiap tahun," katanya pada sidang akhbar untuk menjelaskan perdebatan beliau daripada Rang Undang-Undang bekalan di negeri ini dewan undangan sebelumnya.

Jahara menegaskan bahawa Perbelanjaan pentadbiran telah meningkat sejak beberapa tahun tetapi mendakwa kerajaan negeri telah meyakinkan orang ramai untuk berfikir bahawa kerajaan negeri telah berjimat cermat dalam perbelanjaan mereka yang menghasilkan lebihan dalam akaunnya.

"Kerajaan negeri telah menipu rakyat bahawa kerajaan negeri adalah jimat dan cermat ketika dalam kenyataannya, mereka telah meningkat Perbelanjaan dan kemudian pada akhir tahun ini, mendakwa mereka mencatat lebihan," katanya.

Para wakil rakyat ini disamakan dengan bagaimana sebuah pasar raya akan mengembung harga barang-barang dan kemudian menawarkan diskaun jika ada penurunan harga.

"Apa yang sebenarnya berlaku ialah perbelanjaan mereka telah meningkat sedangkan pendapatan mereka sangat bergantung pada jualan tanah, premium tanah dan cukai tanah," katanya.

Beliau berkata saham tanah kerajaan negeri telah dikurangkan daripada 18 peratus pada tahun 2008 kepada 10 peratus tahun lalu.

"Mungkin sekarang, stok tanah kerajaan negeri hanya pada enam peratus," katanya.

Beliau juga mempersoalkan mengapa Perbelanjaan anggaran yang dikemukakan untuk negara Bajet 2015 adalah tepat sama dengan angka yang disediakan untuk bajet tahun ini.

Sebagai contoh, beliau mengutip anggaran perbelanjaan pentadbiran termasuk emolumen, perkhidmatan dan keperluan untuk jawatan Ketua Menteri berjumlah RM231,600 untuk tahun 2014 dan angka yang sama telah digunakan untuk tahun 2015.

"Ini adalah kerajaan negeri potong dan tampal kerana ia adalah jelas mereka tidak melakukan tugas mereka," katanya tertuduh.

Jumaat lepas, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng (DAP-Air Putih) yang dibentangkan anggaran RM992.82 juta bagi tahun 2015 dengan defisit anggaran RM230.31 juta.

Pendapatan dijangka akan dikumpulkan untuk 2015 adalah RM656.931 juta berbanding Perbelanjaan pentadbiran anggaran RM887.24 juta.

Lim telah menyatakan bahawa peningkatan pendapatan dengan RM69.18 juta atau 11.77 peratus dalam pendapatan berbanding anggaran hasil tahun ini RM587.75 juta dijangka menjadi daripada premium tanah dari Bayan Mutiara dan Batu Kawan perkembangan.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang