Tuesday 11 November 2014

Pendatang tanpa izin, jenayah menghancurkan keamanan di kampung-kampung di Sabah, wakil negara mengatakan

KOTA KINABALU, 10 Nov - koloni pendatang haram seperti yang di Kampung Buang Sayang yang menyebabkan tidur bagi anak negeri, yang hidup dalam ketakutan kenaikan jenayah yang berasal dari puluhan tahun masalah pendatang di Sabah, dua anggota Dewan Undangan Negeri berkata hari ini.

Selama beberapa dekad, Kampung Buang Sayang di Papar - rumah kepada kira-kira 6,000 Bajau, Kadazandusun dan Melayu Brunei - adalah sebuah desa indah desa nelayan tradisional, yang pergi tentang kehidupan mereka sehari-hari dengan tidak ada sebab untuk bimbang kecuali tangkapan terbaru hari.

Tetapi masalah yang telah lama di Sabah dengan pendatang tanpa izin mulai menjengkelkan masyarakat tempatan, yang hidup merasa bimbang tentang keselamatan dan budaya mereka.

"Suasana di kampung itu telah berubah. Perubahan yang paling jelas sekarang adalah kebimbangan keselamatan di kampung di mana saya dilahirkan dan dibesarkan di. Ada sebuah koloni kira-kira 50 atau lebih pendatang tanpa izin yang masih hidup pada sekeping pribadi atas tanah yang kononnya disewakan kepada mereka, "berkata Pantai Manis ADUN Datuk Abdul Rahim Ismail.

"Para pendatang tanpa izin berkeliaran di sekitar kampung dan kawasan bandar, bot pam yang mereka gunakan menjadi pemandangan biasa di sini," katanya ketika membahaskan Bajet 2015 di Bangunan Dewan Undangan Negeri di sini hari ini.

Bot pam terkenal sebagai kapal laut pilihan bagi pemberontak Filipina Selatan dan penjenayah di pantai timur Sabah berikutan kelajuan dan perdamaian.

"Saya telah membawa perkara ini kepada pihak berkuasa dahulu; pihak polis, imigresen dan pejabat daerah. Saya menghargai beberapa tahapan yang dilakukan, tetapi ia tidak cukup untuk memberi keyakinan kepada penduduk tempatan, "kata Abdul Rahim.

Ahli Dewan Undangan Kiulu Datuk Joniston Bangkuai bersetuju, mengatakan bahawa isu pendatang haram telah mengambil giliran baru.

"Dulu bahawa mereka datang ke sini untuk mencari rezeki. Mereka datang untuk mencari pekerjaan, tetapi sekarang mereka mengalikan, dengan beberapa wanita melahirkan seramai 10 kanak-kanak, tetapi mereka tidak dijaga, "katanya.

Tanah jajahan seperti di Kampung Buang Sayang tanam di mana-mana, bukan sahaja di bandar dan kawasan pinggir bandar tetapi bahkan di kampung-kampung luar bandar.

Abdul Rahim berkata, jika dibiarkan tanpa pengawasan, negara akan terdedah kepada banyak penyakit sosial - urusan yang menyalahi undang-undang dan penggunaan dadah, kecurian dan rompakan dan "budaya bot pam".

"Reputasi dan maruah kampung-kampung yang indah seperti Kampung Buang Sayang perlu dikembalikan dan disimpan utuh.

"Pihak berkuasa perlu memastikan bahawa pemilik tanah Sabah tidak menyewakan tanah mereka secara rawak kepada sesiapa sahaja dan melanggar Ordinan Tanah Sabah," katanya.

Isu pendatang tanpa izin terutama dari Filipina telah lama membelenggu negara.

Setelah bertahun-tahun perdebatan, Kerajaan Persekutuan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk meneliti isu pendatang tanpa izin di Negara dan Projek IC didakwa - satu pemberian sistematik kewarganegaraan kepada orang asing.

Setelah mendengar sejumlah 211 saksi termasuk bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas Ketua Menteri Sabah Datuk Harris Salleh dan Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, pendengaran itu selesai pada September 2013 tetapi laporan itu masih belum yang akan dibuat awam.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang