Tuesday 11 November 2014

'Terkejut' PAC untuk menyiasat sekurang-kurangnya 14 kementerian, agensi persekutuan ke atas Laporan A-G

KUALA LUMPUR, 10 Nov - Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) akan memanggil pegawai-pegawai dari 14 kementerian dan agensi kerajaan untuk menjelaskan pembaziran yang terdapat dalam siri ketiga 2013 Laporan Ketua Audit Negara itu, pengerusi Datuk Nur Jazlan Mohamed hari ini.

Beliau menambah bahawa beliau terkejut dengan peningkatan dalam bilangan ketirisan dana yang dilaporkan dalam agensi-agensi kerajaan, sambil menambah bahawa terdapat "banyak masalah yang lebih serius yang perlu ditangani" dalam siri ini berbanding dengan dua yang pertama untuk tahun 2013.

"Setelah berapa keras kita telah bekerja, kami menyangka bahawa akan ada lebih sedikit kebocoran tapi mungkin kerana waktu itu, tetapi kami terkejut bahawa terdapat lebih kementerian dan agensi kerajaan yang perlu kita sebut," katanya pada sidang akhbar di Parlimen.

Kementerian hendak disaman itu termasuk Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat atas program 1Azam dan Kementerian Pengangkutan alih projek penempatan semula dari Malayan Railways Limited (KTMB) dari Tanjong Pagar ke Woodlands dan Stesen Kempas Baru depot di Johor Baru.

Sementara itu, agensi-agensi kerajaan yang akan diangkut ke atas termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM) di atas pengurusannya saman lalu lintas dan Majlis Amanah Rakyat (Mara) di atas pembinaan kolej sains junior nya (MRSM).

Pegawai-pegawai Kementerian Pelajaran juga akan dibuat untuk menjelaskan penemuan Laporan Ketua Audit Negara ke atas penggunaan yang rendah platform pembelajaran maya yang disediakan oleh projek 1BestariNet e-pembelajaran RM4.1 bilion kepada sekolah-sekolah, iaitu antara 0.01 peratus dan 4.69 peratus daripada pelajar.

Laporan itu juga mendapati bahawa sambungan internet kepada 4,176 laman ditunda sehingga sedikit lebih dari satu tahun dari tarikh pelaksanaan, dengan tiada lanjutan masa atau penalti dikenakan.

"1BestariNet dan projek-projek pembinaan, kami akan memberi keutamaan untuk memberitahu mendapatkan kementerian yang berkaitan untuk memberi keterangan sebelum PAC," kata beliau.

Ahli Parlimen Pulai berkata beliau berharap bahawa prosiding akan bermula pada bulan Januari hingga Mac sehingga laporan PAC dapat dibentangkan di Parlimen semasa duduk Mac.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang