Saturday 15 November 2014

Gejala Kerosakan Gula

Gejala Kerosakan Gula

Apa itu Nahas Gula?

Kerosakan gula adalah satu istilah yang digunakan untuk menggambarkan perasaan yang melampau keletihan selepas mengambil sejumlah besar karbohidrat. Kerosakan gula menyebabkan badan untuk menghasilkan insulin dengan cepat, yang mencetuskan penggunaan glukosa oleh tisu-tisu dalam badan dengan sama ada menggunakannya sebagai glikogen atau menggunakannya untuk tenaga. Penggunaan yang menyebabkan penurunan dalam tahap glukosa, yang seterusnya menyebabkan perasaan kemalangan gula. Oleh itu, apabila tahap gula dalam darah adalah rendah, sel-sel di dalam badan tidak menerima tenaga yang mereka perlukan untuk menjaga tubuh yang berterusan. Ramai orang menggambarkan kemalangan gula sebagai rasa lesu, letih, dan cepat marah, manakala orang lain dibandingkan dengan perasaan anti mabuk.

Tanda-tanda yang Nahas Gula

Tanda-tanda kemalangan gula adalah sama dengan apabila seseorang mempunyai sebuah episod hipoglisemia, tetapi ia tidak begitu teruk kerana ia akan menjadi dalam kes-kes kencing manis hipoglisemia. Kerosakan gula biasanya berlaku dalam tempoh 4 jam makan sejumlah besar karbohidrat.


Gejala termasuk:

  • kelaparan
  • Mudah marah
  • Sakit kepala
  • keletihan
  • lesu
  • cahaya headedness
  • kekeliruan
  • kesukaran Menumpukan perhatian
  • kebimbangan

Rawatan untuk Nahas Gula

Menterbalikkan kemalangan gula adalah perlu untuk memulihkan tahap gula dalam darah kepada tahap normal supaya tubuh dapat berfungsi secara normal. Kerosakan gula biasanya tidak memerlukan campur tangan perubatan melainkan jika orang itu ialah seorang pesakit diabetes atau orang yang mempunyai sejarah hipoglisemia. Untuk menjaga tubuh berterusan selepas kemalangan gula, seseorang perlu mengambil makanan manis yang boleh dengan cepat dicerna. Makanan ini termasuk buah-buahan kering, gula-gula gula, jus, dan Gatorade.


Mencegah Nahas Gula

Kemalangan gula boleh dikurangkan dan mungkin dielakkan jika seseorang melakukan satu jumlah sederhana aktiviti fizikal dalam tempoh beberapa jam selepas makan karbohidrat. Ia juga boleh dikurangkan dengan melambatkan proses pencernaan supaya ia mengambil masa lebih lama untuk gula untuk diserap oleh badan. Ini boleh dilakukan dengan meminum air sejuk atau teh sejuk sejurus selepas makan. Kaedah-kaedah ini boleh mengurangkan keterukan lonjakan insulin dan kesan fizikal yang dikaitkan dengannya. Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa meminum cecair panas dengan karbohidrat sebenarnya meningkatkan kadar metabolisme pencernaan, yang membuat kemalangan gula yang lebih mudah untuk berlaku.

Kemalangan gula juga boleh dicegah dengan mengubah diet untuk memasukkan karbohidrat kompleks seperti buah-buahan dan jus. Ia juga membantu untuk mengambil hidangan kecil sepanjang hari, dan untuk menghadkan pengambilan gula jika perut dalam keadaan kosong.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang