Thursday 13 November 2014

MAS guni pramugara diadakan bagi jenayah seksual dikatakan itu, kesatuan, peguam menangis busuk

Malaysia Airlines (MAS) telah memecat seorang pramugara yang menderita di pusat tahanan Paris sejak Ogos, walaupun sebelum dia dipertuduh dan dibicarakan kerana serangan seksual dikatakan itu, kata atendan penerbangan negara kesatuan. 

Kesatuan, yang menangis busuk lebih pemecatan itu, berkata tindakan oleh syarikat penerbangan yang mengalami kerugian adalah tidak sah dan bertentangan dengan peraturan keadilan asasi. 

Kesatuan Kebangsaan Atendan Penerbangan Malaysia (Nufam) Presiden Ismail Nasaruddin memberitahu The Malaysian Insider bahawa pekerja yang telah berkhidmat dengan syarikat penerbangan negara selama 32 tahun telah diberitahu penamatan beliau dalam surat yang dihantar ke rumahnya di Lembah Klang dua minggu selepas dakwaan kejadian. "Ini belum pernah terjadi sebelumnya sebagai surat itu dihantar apabila dia masih mendekam di sebuah pusat tahanan di luar negara," kata Ismail. 

Ismail berkata MAS telah diberikan pelayan 60 hari untuk membuat rayuan terhadap penamatan itu atas alasan "salah laku". "Bagaimana beliau akan merayu apabila dia tidak tahu bahawa dia telah dipecat dari pekerjaannya?" Ismail bertanya. Kesatuan telah merujuk perkara itu kepada Jabatan Perhubungan Perusahaan untuk mengembalikan semula pekerja itu berusia 57 tahun. 

Ismail mendakwa MAS telah menceraikan dirinya daripada kes itu, dan tidak memberikan apa-apa bantuan kepada keluarga pelayan. "Ia adalah Kedutaan Malaysia di Paris yang telah membantu ahli kami dan keluarganya untuk menghadapi dalam masa yang sukar ini," kata Ismail, yang melahirkan kekecewaan dan rasa tidak puas hati atas jalan MAS telah mengendalikan kes itu. 

Presiden Nufam Ismail Nasaruddin berkata MAS tidak menyediakan apa-apa bantuan kepada keluarga pelayan. - The pic fail Malaysian Insider, November 13, 2014. © Disediakan oleh Presiden Insider Nufam Malaysia Ismail Nasaruddin berkata MAS tidak menyediakan apa-apa bantuan kepada keluarga pelayan. - The pic fail Malaysian Insider, 13 November, 2014. Ismail juga berkata MAS mahu lepas tangan dari insiden itu yang telah berjuang dari publisiti negatif yang dihasilkan berikut MH370 penerbangan yang hilang dan dijatuhkan penerbangan MH17. 

Pada 8 Mac, Penerbangan MH370, membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, pergi dari radar di Laut China Selatan, satu jam selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL di 00:41. Pesawat itu telah terikat untuk Beijing, China. Usaha untuk mengesan pesawat itu masih berjalan di southen Lautan Hindi tetapi tidak ada kesan jet lagi. Penerbangan MH17 terhempas di timur Ukraine pada 17 Julai dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur dengan 283 penumpang dan 15 anak kapal. 

Pesawat Boeing 777-200 dipercayai telah ditembak jatuh oleh peluru berpandu darat-ke-udara. Peguam Ragunath Kesavan berkata MAS, sebagai majikan, seharusnya berusaha untuk mendapatkan pembebasan pelayan dari pusat tahanan. "Pekerja itu dianggap tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah oleh mahkamah dan MAS harus telah pergi semua cara untuk mendapatkan kebebasan dari pusat tahanan tersebut," katanya. Beliau berkata perbuatan kurang baik seksual yang dikatakan itu juga berlaku apabila pelayan itu bertugas. Sambil menyifatkan pemecatan itu sebagai amat keras, Ragunath berkata MAS boleh digantung dan dia dibayar 50% daripada gajinya. 

"Pemecatan ini sangat keras dan kanan mata pencarian pekerja dan orang tanggungannya telah terjejas," kata Ragunath, yang juga mengendalikan pekerjaan dan pertikaian perindustrian kes. Beliau berkata siasatan domestik sepatutnya diadakan supaya kesatuan atau ahli-ahli keluarga boleh muncul di hadapan jawatankuasa itu untuk menjelaskan apa yang berlaku. "MAS boleh menebus dirinya dengan memulihkan pekerjaan krew kabin apabila perkara itu datang untuk penyelesaian sebelum (Perhubungan Perusahaan) jabatan," katanya. 

Ragunath berkata satu ketidakadilan yang ketara telah dilakukan kepada pemimpin pesta itu yang masih disiasat bagi jenayah itu di Perancis. "Mengapa ia mengambil masa yang begitu lama? Di Malaysia seseorang itu ditahan selama 14 hari sahaja dan selepas itu mesti dikenakan atau dibebaskan," katanya. Peguam Shailender Bhar, yang telah terlibat dengan keluarga pemimpin pesta itu, kata polis Perancis tidak mempunyai bidang kuasa untuk menyiasat serangan seksual terhadap penumpang kerana kejadian itu tidak berlaku di negara atau ruang udara negara. 

Peguam itu berkata bahawa di bawah Konvensyen Tokyo, pelayan, yang telah diadakan oleh pihak polis untuk siasatan Perancis untuk serangan seksual sejak 5 Ogos, perlu dihantar pulang untuk siasatan. The Malaysian Insider difahamkan di bawah Perancis kod prosedur jenayah, suspek boleh diadakan sehingga majistret menyelia siasatan telah memberikan kelulusan untuk membentuk caj atau membebaskan suspek. Ada kes suspek yang masih berada dalam tahanan sehingga empat tahun walaupun undang-undang membenarkan maksimum 10 tahun. 

Shailender berkata bahawa daripada maklumat yang dikumpul setakat ini, pengadu, Australia Laura Bushney, 26, mendakwa kejadian pertama berlaku di Paris-terikat MAS MH20 Penerbangan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur sebelum penerbangan berlepas. Insiden kedua berlaku jam tiga dan setengah kemudian manakala pesawat itu terbang ke Teluk Bengal, India, di ruang udara antarabangsa. Portal berita Perancis FranceTVInfo pertama melaporkan bahawa pelayan telah ditahan untuk seksual menyerang penumpang semasa penerbangan. 


Penumpang yang telah dinyatakan nampaknya gemuruh kepadanya tentang terbang di Lautan India berikutan kehilangan Penerbangan MH370 dan menenggak Penerbangan MH17. Penumpang, dilaporkan, membuat laporan polis apabila mencapai lapangan terbang Charles de Gaulle pada 5 Ogos. Pelayan itu kemudiannya disoal dan, dua hari kemudian, diambil ke dalam jagaan. Keraguan telah dibuang pada dakwaan Bushney, bagaimanapun, selepas dia muncul di sebuah stesen televisyen Australia untuk bercakap mengenai kejadian itu. 


Beliau juga telah mencatat sebahagian daripada serangan yang dikatakan pada telefon kamera dia bukannya cuba untuk menghentikannya, yang penonton didapati tidak logik. Pengguna media sosial mengkritik Bushney selepas menonton wawancara 30 minit, memanggil cerita dibuat-buat dan menuduhnya "melakukannya untuk wang". Sesetengah mempersoalkan bagaimana dia berjaya merekodkan kejadian itu jika dia sememangnya sebagai takut kerana dia mendakwa. 

Lain juga mengambil isu dengan "kompromi" gambar beliau di akaun Instagram beliau, tetapi mereka jawatan telah pun dipadam. Beberapa, walaupun, berkata sebagai mangsa, dia tidak boleh dipersalahkan. Bushney telah berkata dalam program yang pelayan telah "meminta saya supaya tidak melaporkan kejadian itu, semasa kita masih di udara, kerana dia mempunyai seorang isteri dan seorang kanak-kanak". Beliau berkata pemimpin pesta itu mengambil kesempatan daripada kebimbangan beliau tentang terbang pada MAS berikutan MH370 dan MH17 kejadian dengan duduk sebelah dia dan kemudian akhirnya menyentuh di atas kakinya dan kemaluan. - November 13, 2014.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang