Tuesday 11 November 2014

Tindakan afirmatif masih diperlukan untuk meningkatkan golongan berpendapatan rendah, kata akademik

Malaysia mungkin telah membuat langkah besar dalam mengurangkan kadar kemiskinan, kini perlu bergelut dengan ketidaksamaan dalam pengagihan kekayaan dan peluang untuk mobiliti ke atas, kata seorang ahli ekonomi dan penulis "The Warna terhadap ketidaksamaan".

Muhammed Abdul Khalid berkata jurang pendapatan yang semakin melebar disebabkan oleh ketidaksamaan dalam peluang pendidikan, pendapatan dan pemilikan aset, akan terus mempengaruhi pergerakan ke atas di kalangan isi rumah berpendapatan rendah.

Kegagalan untuk mengatasi masalah ini adalah resipi untuk ketidakstabilan sosial dan politik, dan boleh menimbulkan bahaya kepada pertumbuhan ekonomi, katanya kepada The Malaysia Insider dalam satu temu bual menjelang pelancaran bukunya minggu depan.

Tindakan afirmatif masih diperlukan, dan meritokrasi mungkin tidak berfungsi untuk semua orang, berkata, lelaki berusia 39 tahun, yang zaman kanak-kanak sendiri pengalaman dengan kemiskinan adalah satu dorongan untuk kepentingan beliau dalam belajar ekonomi dan pengagihan kekayaan.

Seperti pernyataan tentang meritokrasi mungkin datang sebagai satu kejutan kepada beberapa di Malaysia, di mana layanan istimewa untuk segmen orang telah menjadi isu panas politik sumber kebencian.

Tetapi, Muhammad mempunyai kelayakan yang lain: tindakan afirmatif perlu diteruskan tetapi dengan cara yang disasarkan kepada golongan berpendapatan rendah dan bukan korporat; pada anak-anak luar bandar yang miskin untuk pendidikan, di seluruh papan untuk satu bangsa keseluruhan.

Muhammad, yang membantu ibunya menjual kuih untuk hidup, percaya bahawa perlu berasaskan tindakan afirmatif adalah apa yang diperlukan untuk menangani jurang kekayaan di antara rakyat Malaysia, tanpa mengira kaum.

Dia menghalau tanggapan popular bahawa Bumiputera masih miskin, walaupun Dasar Ekonomi Baru (DEB), dengan alasan bukan bahawa pada tahun 1970 sebelum DEB, 65 daripada 100 Bumiputera telah dianggap miskin. Tapi, sekarang, hanya dua di 100.

"Ini adalah satu pencapaian yang tidak dapat dinafikan. Dan jangan lupa, kadar kemiskinan bagi semua kumpulan dikurangkan dengan ketara, walaupun masih terdapat kelompok kecil miskin di kawasan-kawasan tertentu, terutamanya di Malaysia Timur.

"Walau bagaimanapun, isu-isu sekarang kurang tentang kemiskinan, tetapi tentang kelemahan, kekurangan pemilikan aset dan pergerakan ke atas," katanya.

Dasar berat sebelah menyebabkan ketidaksamaan

Petronas ulama berkata ketidaksamaan bukan sahaja dilihat dari segi pendidikan, pendapatan dan pemilikan aset, tetapi juga pembuat dasar itu sendiri dalam.

"Dasar tidak boleh dibentuk oleh kumpulan-kumpulan kepentingan tertentu, yang mana kita lihat berlaku sekarang, di mana kita tidak mendengar suara-suara mereka di Kelantan, Sabah dan Sarawak.

"Dasar keputusan mestilah lebih inklusif," kata beliau dalam satu wawancara di pejabatnya di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Ada sekarang kurang mobiliti ke atas di antara kumpulan 40% isi rumah terendah di Malaysia, dan senario semasa tidak memberikan petanda yang baik untuk generasi akan datang jika dasar-dasar awam tidak diletakkan di tempat untuk menangani trend membimbangkan tertentu.

"Walaupun saya mempunyai peluang yang lebih baik yang mempunyai pendidikan yang lebih baik dan pendapatan yang lebih baik daripada ibu bapa saya, saya ragu-ragu anak-anak dari keluarga berpendapatan rendah, terutama anak-anak dari orang-orang di Kedah, Sabah dan Sarawak, yang boleh mempunyai mobiliti ke atas yang sama sekarang, dan ini mempunyai kaitan dengan dasar kerajaan, "katanya.

Keperluan semasa bagi semua A untuk memasuki universiti awam, dan sekolah berasrama penuh walaupun berasrama penuh, adalah tidak adil kepada pelajar-pelajar luar bandar dan mereka yang berasal dari isi rumah berpendapatan rendah yang tidak mempunyai asas dalam pendidikan yang berkualiti.

Kanak-kanak dari kawasan-kawasan ini dan rumah kurang mungkin mampu membayar tuisyen swasta yang baik, dan mereka juga kurang terdedah kepada makanan yang berkualiti dengan pemakanan yang baik untuk membantu perkembangan fizikal dan otak, yang merupakan faktor penting dalam pembelajaran.

"Dasar pendidikan semasa menyokong penduduk bandar, mereka tidak mengambil berat tentang 6A, anda hanya mendapatkan tempat jika anda mendapatkan langsung A, jadi kanak-kanak miskin harus bersaing dengan anak-anak di Bangsar dan Bukit Damansara," katanya.

Akses kepada pendidikan perlu memberi elaun kepada orang-orang dari isi rumah berpendapatan rendah, sama ada mereka Melayu, Cina, India, atau dari Sabah dan Sarawak, katanya.

"Walau bagaimanapun anda mengiris itu, golongan miskin akan tetap Sabah, Sarawak dan Melayu. Bahkan jika anda mengambil 40%, anda akan menangkap mereka pula."

Orang-orang dari kumpulan-kumpulan tertentu, walaupun lulus universiti dengan cemerlang, masih menghadapi kemungkinan rendah untuk bisa diterima, atau mendapat upah yang sama dengan rakan-rakan, seperti bukunya meneroka.

"Ini adalah masalah nasional yang serius yang kita perlu menangani segera dan betul." Kritikan keras

"Dengan Warna terhadap ketidaksamaan" pada dasarnya adalah kajian mengenai jurang kekayaan antara kaum dan kelas yang berlainan di Malaysia, dan satu percubaan untuk menjawab soalan-soalan mengenai dasar masa lalu seperti DEB.

Ekonomi itu juga berkata terdapat mitos dan informasi yang diperoleh tentang bias DEB, dan buku ini adalah satu usaha untuk menjawab pertanyaan tentang kesan dasar mengenai pengaliran keluar pakar, pelaburan dan pertumbuhan.

"Adakah kerajaan menghukum orang bukan Melayu dan menggalakkan orang-orang Melayu? Ini adalah soalan yang serius dan isu-isu tidak selesa, tetapi kita mesti selesa untuk bercakap tentang hal-hal yang tidak selesa," kata Muhammad dari bukunya yang diterbitkan sebulan yang lalu.

Satu mata apabila bercakap tentang tindakan afirmatif, yang ditekankan dalam buku ini, adalah bahawa dasar-dasar berasaskan kaum ini tidak dapat dielakkan.

"Mungkin ia tidak seksi atau tidak politik yang betul untuk mempunyai berasaskan kaum ini (dasar), tetapi kadang-kadang anda memerlukannya.

"Tetapi ia tidak boleh kekal, ia perlu bersifat sementara tetapi penemuan tertentu memerlukan berasaskan kaum pendekatan, kita tidak dapat lari daripadanya," katanya.

Berikut adalah di mana beliau mengemukakan hujahnya bahawa dasar-dasar berasaskan kaum masih diperlukan bagi pemilikan Bumiputera dalam aset.

Tetapi dia cepat menegaskan bahawa dasar-dasar ini harus untuk kelas pekerja, dan bukan korporat.

Muhammad menjangka bahawa ini sebahagian daripada buku ini, di mana beliau menangani menyewa keutamaan dan gaji yang lebih tinggi manfaat masyarakat Cina, akan menimbulkan beberapa kening.

Dia telah menyatakan dalam kata pengantarnya bahawa sesetengah pembaca mungkin akan mendapat tanggapan bahawa buku ini berat sebelah terhadap orang Cina dan cat mereka tidak baik.

"Biar saya meyakinkan pembaca bahawa ini tidak begitu, kerana buku ini juga mengkritik masyarakat Bumiputera, terutama pihak-pihak berkepentingan utama yang diamanahkan untuk mengangkat negara sosio-ekonomi kumpulan, serta isu-isu yang dihadapi menangani bukan Bumiputera masyarakat , "tulisnya.

Akhirnya, polisi-polisi berbeza memerlukan pendekatan yang berbeza, bergantung kepada objektif sasaran. Pendekatan boleh berasaskan keperluan, dan juga serantau berasaskan apabila menangani isu-isu di Sabah dan Sarawak berdasarkan gender.

Membuka kunci upah yang rendah, kitaran pendidikan yang rendah

Buku Muhammad menarik berat dari fakta dan angka dalam kajian bersama dengan Dr Lee Hwok Aun dari Universiti Malaya.

Antara penemuan mereka ialah antara graduan Melayu Cina dan, yang terakhir mempunyai kebarangkalian yang lebih rendah dari yang dipanggil untuk temuduga, walaupun mempunyai nilai yang lebih baik dan kemahiran berbahasa Inggeris.

"Dan di dalam pasaran kerja, semua hal yang sama, gaji seorang Cina akan menjadi 20 hingga 30% lebih tinggi," katanya.

Atas sebab ini, Muhammad merasakan masa yang sesuai untuk Akta Kesamaan Peluang, di mana orang-orang yang merasa didiskriminasi dalam pasaran buruh akan dapat membuat aduan kepada komisi.

Beliau menambah bahawa ini juga akan alamat yang dirasakan amalan diskriminasi dalam pengambilan penjawat awam.

Muhammad memberi amaran bahawa jika diskriminasi dalam pengambilan dan gaji tidak ditangani, ia akan menjejaskan keupayaan kelas pekerja bukan Cina untuk mengumpul harta, sambil menambah bahawa ini adalah sebab ia merasa bahwa

dasar berasaskan kaum masih diperlukan untuk Bumiputera pemilikan aset.

Penyelesaian dengan masalah-masalah yang berpendapatan rendah dan kemungkinan yang lebih rendah terkumpul aset, kumpulan ini tidak akan dapat membantu anak-anak mereka dan generasi akan datang mendapat pendidikan yang betul dan mencapai mobiliti ke atas. - 9 November 2014.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang