Tuesday 11 November 2014

Pelancar peluru berpandu digunakan untuk menembak jatuh MH17 disediakan oleh Rusia, kata laporan

Terdapat bukti dari sumber terbuka, terutama media sosial, yang seolah-olah mengesahkan bahawa Buk pelancar peluru berpandu yang digunakan dalam jatuhnya Malaysia Airlines penerbangan MH17 ke atas Ukraine, berasal dari Rusia, kata laporan orang ramai yang dibiayai.

Laporan berdasarkan penyelidikan oleh Bellingcat, yang menggelarkan diri mereka sebagai kumpulan wartawan investigasi warganegara, kata Buk peluru berpandu pelancar telah berasal di Rusia dan merupakan sebahagian daripada konvoi menuju ke sempadan Ukraine pada akhir bulan Jun.

Laporan itu mengatakan ada bukti kukuh yang menunjukkan bahawa tentera Rusia disediakan pemisah di timur Ukraine dengan Buk peluru berpandu pelancar.

Bellingcat berkata filem dan bukti foto menunjukkan bahawa Buk peluru berpandu pelancar telah diangkut dari Donetsk ke Snizhne.

"The Buk peluru berpandu pelancar telah dibongkar di Snizhne kira-kira tiga jam sebelum jatuhnya MH17 dan kemudian difilemkan minus satu peluru berpandu memandu melalui separatist-

dikawal Luhansk, "kata laporan itu.

Laporan MH17 berjudul: Sumber dari Buk golongan Pemisah 'adalah berdasarkan kepada penyelidikan yang diketuai oleh wartawan penyiasatan British, Eliot Higgins.

Laporan itu, bagaimanapun, tidak menunjukkan yang benar-benar melepaskan peluru berpandu.

Penerbangan MH17 ke Kuala Lumpur dari Amsterdam ditembak jatuh di timur Ukraine pada 17 Julai, membunuh 298 orang termasuk 43 rakyat Malaysia.

Ini adalah tragedi yang kedua melibatkan pesawat MAS B-777, setelah kehilangan yang aneh penerbangan MH370 pada 8 Mac apabila ia adalah dalam perjalanan ke Beijing.

Amerika Syarikat dan Rusia kedua-dua kerajaan telah mengatakan yang mereka percaya berada di balik jatuhnya pesawat, masing-masing mengutip maklumat risikan yang tidak tersedia untuk umum.

Amerika Syarikat berkata imej satelit yang membuktikan ia telah ditembak jatuh dengan peluru berpandu oleh pemberontak oleh Rusia darat ke udara. Rusia berkata pesawat tentera Ukraine jatuh itu.

Laporan interim pada bulan September oleh Lembaga Keselamatan Belanda, yang menyiasat kemalangan udara, berkata terdapat beberapa pesawat terbang awam berdekatan tetapi tidak ada pesawat tentera yang akan mampu menembak ke bawah. - November 10, 2014.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang