Tuesday 11 November 2014

Soalan yang sukar untuk berlama-lama Rusia atas bencana MH17


Hampir empat bulan selepas penerbangan Malaysia Airlines MH17 ditembak jatuh di timur Ukraine, membunuh 298 orang, bencana masih sangat kontroversi kerana Belanda pada Isnin mengadakan satu upacara peringatan untuk orang mati.

FAKTA

Malaysia Airlines Boeing 777 hilang dari skrin radar pada 1320 GMT pada 17 Julai atas wilayah yang dikuasai oleh puak pemisah pro-Rusia di timur Ukraine.

Penerbangan MH17 yang bertambah hanya selepas 1000 GMT dari Schiphol Amsterdam, dan dalam perjalanan menuju Kuala Lumpur.

Pesawat itu membawa 298 penumpang dan anak kapal, di mana 193 orang Belanda dan 38 warga negara Australia atau penduduk.

Serpihan pesawat itu jatuh ke bumi dekat desa Grabove dalam zon yang dikuasai pemberontak itu.

TUNTUTAN

Ukraine dan Barat mendakwa bahawa pejuang pemisah telah jatuh pesawat dengan BUK permukaan-ke-peluru berpandu yang dibekalkan oleh Rusia.

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama menegaskan bahawa peluru berpandu itu dilancarkan dari wilayah yang dikuasai oleh puak pemisah Rusia manakala Setiausaha Negara John Kerry yang digariskan "keterangan mengikut keadaan yang luar biasa" yang berada di belakang pemberontak bencana.

Barat mengenakan sekatan lebih keras terhadap Rusia selepas bencana itu, sebagai tanda kemarahan.

Mesej yang dikirim, dan cepat dikeluarkan dari, laman web pemberontak dan perbualan kononnya dipintas oleh pasukan keselamatan Ukraine hanya selepas kemalangan mencadangkan bahawa peluru berpandu itu boleh telah dipecat pada kesalahan dengan pemisah yang mengira pesawat untuk pesawat tentera Ukraine.

Pada hari Ahad, British tapak warganegara kewartawanan Bellingcat diterbitkan penyelidikan berdasarkan foto, video dan dokumen yang dihantar online mendakwa pelancar BUK dilihat dalam zon yang dikuasai pemberontak pada 17 Julai adalah sebahagian daripada konvoi perjalanan dari ke-53 Rusia Anti-Pesawat Peluru Berpandu Brigade di Kursk ke berhampiran sempadan Ukraine sebagai sebahagian daripada latihan dari akhir bulan Jun. Peluncur sama kemudiannya difilemkan minus satu peluru berpandu.

Pemberontak menafikan telah ditembak jatuh pesawat. Kerajaan Rusia membantah telah disediakan mereka dengan peluru berpandu dan menuduh Kiev memalsukan maklumat. Kementerian Pertahanan telah menyarankan bahawa tentera Ukraine boleh berada di belakang menenggak itu dengan berkata jet pejuang Ukraine adalah di sekitarnya dan yang permukaan-ke-udara yang dikendalikan oleh pasukan Ukraine berada di kedudukan di zon.

penyelidikan

Dalam laporan awal yang diterbitkan pada 9 September, Dewan Keselamatan Belanda, yang sedang menyiasat kemalangan itu, berkata pesawat itu telah terkena banyak "barangan bertenaga tinggi".

Perdana Menteri Malaysia Najib Razak kata laporan itu diminta "dugaan kuat bahawa peluru berpandu permukaan-ke-udara membawa MH17 ke bawah" dan dipanggil untuk siasatan lanjut tetapi Belanda Perdana Menteri Mark Rutte berkata kes itu masih "terbuka luas".

Laporan itu tidak menabur tohmahan dan pemeriksa tidak dapat mengakses lokasi kemalangan kerana isu-isu keselamatan, dan bukannya bergantung kepada maklumat daripada kotak hitam, pegawai-pegawai Ukraine dan gambar-gambar dan video.

Penyiasat berkata, mereka perlu melakukan penyelidikan lebih lanjut sebelum penerbitan laporan akhir mereka, yang dijangka pada musim panas 2015.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang