Tuesday 28 October 2014

Banyak faktor testis bengkak

Struktur di dalam kantung buah zakar amat kompleks. Bukan buah zakar atau testis saja terletak dalam kantung berkenaan, struktur salur darah dan saluran tiub pembiakan lelaki juga terdapat dalam kerandut itu.

Bengkak yang berlaku pada kerandut ialah perkara yang luar biasa dan memerlukan rawatan segera. Kebanyakan pesakit hanya menerima rawatan pesakit luar disebabkan oleh bengkak kerandut tidak berbahaya dan senang dirawat.

Ada kalanya, rawatan pembedahan kecemasan perlu dilakukan untuk mengelak risiko kerosakan buah zakar. Bengkak ini boleh terjadi kepada mana-mana lelaki semua peringkat umur.

Antara sebab biasa berlakunya bengkak kerandut ialah angin pasang atau hernia. Dalam kebanyakan kes, bengkak itu tidaklah berbahaya dan tidak sakit. Akan tetapi, jika hernia berpintal, pesakit akan mengalami bengkak dan sakit pada karung kerandut. Jika ini berlaku, rawatan pembedahan kecemasan perlu dilakukan untuk mengelakkan masalah yang tidak diingini.

Jangkitan kuman juga boleh berlaku pada struktur di dalam kantung kerandut. Buah zakar dan juga selaput di atas buah zakar iaitu epidydimis boleh mendapat radang dan jangkitan kuman. Jangkitan kuman biasanya berlaku pada mereka yang mengamalkan seks bebas dan kerap bertukar pasangan.

Kuman diperoleh daripada pasangan yang memasuki kantung berkenaan melalui saluran kencing. Biasanya pesakit mengalami bengkak dan sakit dalam kantung itu.

Biasanya ia dimulai dengan rasa pedih ketika kencing dan terdapat cecair keputihan keluar melalui saluran kencing. Untuk kes sebegini, pesakit memerlukan rawatan antibiotik dan juga ubat penahan sakit.

Kanser buah zakar pula biasanya tidak sakit. Pesakit dapat berasakan buah zakar mereka membengkak dan lama-kelamaan bengkak itu menjadi keras. Biasanya kanser buah zakar berlaku pada salah satu buah zakar saja dan kanser ini satu-satunya yang mempunyai kadar kematian paling rendah.

Ia perlu dirawat segera untuk mengelakkan kanser berkenaan merebak. Pembedahan disusuli rawatan kemoterapi dan radioterapi akan dipertimbangkan oleh pakar yang merawat.

Cecair juga boleh terkumpul di dalam buah zakar. Bengkak pada kerandut tidak menyakitkan tetapi pesakit akan berasa tidak selesa dan senak terutamanya pada bahagian pinggang.

Keadaan ini dipanggil Hydrocoele. Pesakit boleh rasa seolah-oloh terdapat belon air di dalam kantung itu. Bagi kanak-kanak, biasanya tiada rawatan aktif untuk kes seperti ini.

Pesakit akan dipantau di rumah dan selalunya surut dengan sendiri sedikit demi sedikit. Bagi pesakit dewasa pula, kebanyakannya perlu menjalani pembedahan untuk mengeluarkan cecair itu.

Bengkak juga boleh disebabkan saluran darah yang terdapat dalam kantung berkenaan. Bengkak ini tidak sakit dan juga berlaku hanya pada bahagian atas buah zakar.

Biasanya, pemeriksaan klinikal boleh membezakan penyebab bengkak kerandut. Namun, untuk mengesahkan diagnosis tersebut, ujian ultrasound boleh dilakukan. Ianya dapat membantu pilihan rawatan yang bakal dilakukan. Ujian darah dan juga ujian air kencing jarang dilakukan. Ianya dapat membantu bagi kes yang disebabkan oleh jangkitan kuman.

Biasanya bengkak atau masalah-masalah yang menyebabkan bengkak pada kerandut tidak mengakibatkan kemandulan. Pembedahan membuang salah satu buah zakar juga tidak mengakibatkan kemandulan. Ini kerana buah zakar sebelah lagi masih mampu menghasilkan jumlah sperma untuk pembiakan lelaki.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/935#sthash.TD8b07si.dpuf

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang