Wednesday 5 November 2014

Gliclazide


Hari ini aku nak kongsi ubat ini Gliclazide. Ubat ini adalah diberikan kepada pesakit Deabitis Jenis 2 dan aku adalah penghidap deabetes jenis 2 ini. Sebelum ini aku telah diberi ubat ini sejak 3 tahun yang lalu. 

Mula mula aku diberikan 1/2Tablet 2 kali sehari sebelum makan. Saban tahun dos nya dinaikkan sehingga sekarang 1 1/2 biji Tablet 2 kali sehari.. Hari ini aku berjumpa dengan pakar deabetec di hospital. sejak 3minggu yang lalu aku telah diarahkan oleh pakar untuk mencatatkan kadar glukos dalam darah sebelum sarapan, 2jam selepas sarapan, 2 jam selepas makan tengahari dan 2 jam selepas makan makan. memang kopak sikit duit nak beli strip glucose sebab sebotol dia RM55 ( 25 strips ).

Berita baik lah hari ini Klinik Deabetec telah mengurangkan dos ubat ini.. betapa gembira di hati..mulai malam ini makan sebiji sahaja lah////

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang