Saturday 1 August 2015

MH17: Rusia tidak menentang siasatan, hanya mahu keadilan - Peguam

KUALA LUMPUR: Tindakan Rusia menggunakan kuasa veto menolak resolusi yang dibentangkan Malaysia kepada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi menubuhkan tribunal antarabangsa berkenaan nahas pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 di timur Ukraine pada Mac 8 tahun lalu membuktikan ia mahu diberikan hak untuk mengemukakan bukti seadilnya.

Peguambela dan peguamcara, Dr Syed Iskandar Syed Jaafar Al Mahdzar berpandangan tindakan Rusia itu kerana Ukraine merupakan sebahagian daripada badan siasatan nahas tersebut.

"Rusia sebenarnya tidak menentang penyiasatan, pendakwaan, tidak menentang proses keadilan dilaksanakan. Namun, apa yang Rusia mahu mereka diberi juga hak untuk mengemukakan bukti seadilnya.

Syed Iskandar memberi contoh Resolusi 2166 yang sedang digunakan untuk cubaan menubuhkan tribunal secara jelas menghargai kerjasama Ukraine.

"Memang benar Ukraine adalah (lokasi) di mana negara pesawat tragedi berkenaan berlaku tetapi dalam kes ini ada satu konflik kepentingan namun tidak jelas siapa yang melakukan jenayah ini.

"Jadi, adalah kurang molek untuk Ukraine turut berada dalam badan siasatan. Ukraine boleh berada di luar (dan) memberi bukti. Begitu juga dengan Rusia, itu yang Rusia mahukan," kata Syed Iskandar.

Tambah beliau, tindakan Rusia itu seperti ingin menyuarakan ketidakpuasan hati apabila beberapa kali cubaan untuk mendapatkan bahan bukti seperti imej dan video satelit daripada pihak Amerika Syarikat gagal.

"Jika Amerika mempunyai semua rakaman ini; kenapakah jika benar Amerika ingin menyelesaikan masalah ini, kuasa besar ini seharusnya saling bekerjasama dengan kuasa besar yang lain," soal Syed Iskandar.

Pada sesi undian yang berlangsung pada awal Khamis, sejumlah 11 daripada 15 anggota majlis berkenaan menyokong draf resolusi tersebut yang diusahakan bersama oleh Australia, Belgium, Belanda dan Ukraine.

Namun, Rusia menggunakan kuasa veto untuk menolak resolusi tersebut manakala Angola, China dan Venezuela mengambil pendirian berkecuali.





Baru-baru ini, Malaysia menyuarakan kekecewaanya dengan kegagalan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa Bersatu (UNSC) selepas ia menerima pakai deraf resolusi bagi penubuhan sebuah tribunal jenayah antarabangsa sementara untuk membicarakan mereka yang bertanggungjawab menembak jatuh pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH17.

Kementerian Luar dalam kenyataan pada Khamis berkata deraf resolusi itu bertujuan memastikan keluarga dan orang tersayang mangsa kejadian itu mendapat keadilan, manakala pihak yang bertanggungjawab melakukannya menerima hukuman.

Pesawat MH17 dipercayai ditembak jatuh oleh pihak penentang di Ukraine yang mengorbankan 298 nyawa termasuk kru pesawat.

Seramai 193 warga Belanda berada dalam pesawat Boeing 777 itu apabila ia meletup di ruang udara timur Ukraine yang bergolak pada 17 Julai lalu. Belanda mengetuai siasatan nahas itu serta pengecaman mayat mangsa.

Negara Barat menuduh kumpulan pemisah pro-Russia menembak jatuh pesawat berkenaan dengan peluru berpandu yang dibekalkan Russia. Moscow pula menuduh Ukraine menembak pesawat itu.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang