Tuesday 24 November 2015

Apa yang anda lakukan untuk Sarawak, Masing meminta Rais Yatim

Menteri Kemajuan Tanah Sarawak Tan Sri James Masing hari ini ditolak penasihat hal ehwal sosial dan budaya Putrajaya, Tan Sri Rais Yatim, yang berkata, langkah kerajaan negeri untuk mengamalkan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua di negeri ini pegawai tidak dapat menyemai perpecahan di kalangan rakyat.

Masing bertanya apa yang telah Rais dilakukan untuk meningkatkan integrasi nasional di antara Sarawak dan Semenanjung semasa beliau menjadi menteri perpaduan negara, kebudayaan, kesenian dan warisan.

"Tanah Melayu baru sahaja mengiktiraf Dayak sebagai perlumbaan selepas 50 tahun merdeka.

"Rais tidak pernah menyebut apa-apa mengenai Dayak sebagai kumpulan kaum ketika berkhidmat sebagai menteri persekutuan.

"Ketika Perpaduan Besar (perpaduan negara, kebudayaan, kesenian dan warisan), dia hanya dirawat kaum Dayak sebagai Patung (boneka) dan model untuk gambar-gambar kebudayaan mengenai papan iklan dan televisyen iklan beliau.

"Itu adalah tidak baik untuk integrasi," kata Masing.

Rais semalam mengharungi ke dalam keputusan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem untuk menjadikan bahasa Inggeris bahasa rasmi kedua di negeri ini dengan meminta beliau menimbang semula keputusan "untuk melindungi perpaduan antara Semenanjung dan Malaysia Timur".

"Bukankah ini perpecahan atau ia tidak akan menyebabkan perpecahan dalam masyarakat? Jadi, dari segi kenegaraan, saya tidak memihak kepada pendirian kerajaan negeri, "Rais dipetik sebagai berkata oleh agensi berita nasional Bernama.

Masing berkata sebagai dwibahasa tidak akan menyebabkan perpecahan antara barat dan timur.

"Sebaliknya, akan ada integrasi yang lebih baik sebagai rakyat Sarawak masih boleh berkomunikasi dengan orang-orang dari Semenanjung, berkomunikasi dengan orang asing, pelabur dan ekspatriat.

"Untuk menjadi dwibahasa Oleh itu, adalah bukan permainan zero-sum."

Sementara itu, Adenan hari ini menolak kritikan, terutama dari kumpulan-kumpulan kepentingan Melayu di Semenanjung.

"Saya menghormati keputusan mereka. (Tetapi) saya tidak peduli apa yang mereka katakan.

"Ia sesuai Sarawak, semua orang di sini mahukannya," katanya kepada pemberita pada satu majlis untuk mengeluarkan hak milik tanah adat dan pampasan tanah di bandar perlombongan Bau hari ini.

Adenan berkata beliau tidak bersetuju dengan cadangan Rais bahawa langkah kerajaan negeri itu boleh menyemai perpecahan.

Rais juga berkata keputusan itu seharusnya dibahaskan pertama kerana ia melibatkan Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan.

Adenan berkata beliau tidak bersetuju dengan Rais kerana menjadikan Bahasa Inggeris bahasa rasmi kedua tidak terjumlah kepada membuang bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan.

"Kami mempunyai kedua-duanya. Kita boleh mempunyai kedua-duanya. Saya hanya menjadi praktikal, "kata ketua menteri itu berkata ketika ditanya pemberita mengenai komentar Rais. - November 24, 2015.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang