Monday 16 November 2015

Serangan Paris: Ramai ditangkap dalam serbuan di seluruh Perancis

Minute's silence in Place de la Republique (16 November)

Seramai 23 orang telah ditangkap dan berpuluh-puluh senjata yang dirampas dalam siri serbuan di disyaki militan Islam di seluruh Perancis, pegawai berkata.

Tindakan keras berikut beberapa serangan ke atas bar, restoran, dewan konsert dan stadium di Paris pada hari Jumaat, di mana 129 orang terbunuh.

Polis Belgium mengatakan dua orang yang ditahan pada hari Sabtu telah didakwa dengan "mengambil bahagian dalam serangan pengganas".

Mereka adalah antara tujuh orang yang ditahan di Belgium pada hujung minggu.

Lima daripada mereka telah dibebaskan, termasuk Mohammed Abdeslam, saudara-dua suspek - Brahim Abdeslam, terbunuh dalam serangan, dan Salah Abdeslam, yang dalam pelarian.

Perancis diadakan satu minit di seluruh negara berdiam diri di waktu tempatan tengah hari (11:00 GMT) untuk mangsa.

Presiden Francois Hollande membawa kesunyian minit dari Universiti Sorbonne - pengakuan usia muda begitu ramai daripada 129 yang meninggal dunia, BBC Hugh Schofield menyatakan dari Paris.

Negara ini telah perlahan-lahan, canggung mendapat dirinya ke dalam beberapa bentuk rutin, tetapi kerana perasaan yang dicetuskan oleh seram Jumaat, kehidupan masih tidak berasa biasa, wartawan kami menambah.

Perancis PM Manuel Valls berkata serangan itu dianjurkan dari Syria.

Tambah beliau, pihak berkuasa percaya serangan pengganas baru telah dirancang di Perancis dan negara-negara Eropah yang lain.

Dua lagi penyerang Paris telah dinamakan, bersama-sama dengan lima telah dikenalpasti.

Satu disahkan telah memasuki Greece sebagai migran yang pada awal tahun ini, yang membawa ketua sayap kanan Barisan Nasional Marine Le Pen untuk menuntut bahawa Perancis segera berhenti menerima pendatang baru "sebagai langkah berjaga-jaga".

Beliau berkata, kerajaan dan pembangkang adalah "tidak bertanggungjawab" untuk bersetuju dengan apa yang dipanggil "kebanjiran pendatang".

Dan juga penyerang diri mereka sendiri, penyiasat juga dilaporkan akan memberi tumpuan kepada Belgium Maghribi keturunan yang digambarkan sebagai dalang kemungkinan serangan.

Abdelhamid Abaoud, 27, tinggal di kejiranan Molenbeek di Brussels, seperti yang dilakukan dua daripada penyerang, dan kini dipercayai berpangkalan di Syria, di mana beliau telah meningkat melalui barisan IS.

Polis telah menamakan Brussels kelahiran Salah Abdeslam, 26, sebagai suspek utama, dan pemburuan adalah di bawah cara. Dia dilaporkan ditahan oleh pegawai-pegawai di tengah-serangan ketika melintas ke Belgium tetapi kemudian lepaskan.

Polis Belgium dijalankan serbuan di kejiranan Molenbeek pada pagi Isnin dalam usaha untuk menangkap Salah Abdeslam, tetapi tiada tangkapan dibuat.

Sementara itu, pesawat Perancis telah menyerang Raqqa, kubu di Syria daripada kumpulan Negara Islam, yang telah berkata ia dijalankan serangan.

IS telah mengeluarkan satu kenyataan berkata serbuan itu disasarkan lokasi kosong dan bahawa tidak ada kemalangan jiwa.

Mr Valls berkata Perancis telah berurusan dengan "tentera pengganas", dan bukannya kumpulan pengganas tunggal.

"Kita tahu bahawa operasi telah sedang disediakan dan masih sedang disediakan, bukan sahaja menentang Perancis tetapi negara-negara Eropah yang lain juga," katanya.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang