Saturday 8 November 2014

NASA Ujian Bentuk Revolusi Menukar Pesawat Flap untuk Pertama Kalinya

Projek penerbangan hijau NASA adalah salah satu langkah lebih dekat dengan teknologi yang boleh membuat pesawat masa depan lebih tenang dan lebih cekap bahan api dengan ujian penerbangan yang berjaya dari permukaan sayap yang boleh berubah bentuk dalam penerbangan berkembang.


Ini penyelidik musim panas digantikan penutup aluminium sebuah pesawat konvensional dengan canggih, bentuk-perubahan perhimpunan yang membentuk lancar permukaan ditekuk dan twistable. Ujian penerbangan akan menentukan sama ada kepak sayap fleksibel trailing-edge adalah pendekatan yang layak untuk meningkatkan kecekapan aerodinamik dan mengurangkan bunyi yang dihasilkan semasa berlepas dan mendarat.

Adaptive Compliant Trailing Edge (acte) projek adalah usaha bersama antara NASA dan AS Makmal Penyelidikan Tentera Udara (AFRL), dengan menggunakan penutup yang direka dan dibina oleh Flexsys, Inc, Ann Arbor, Michigan. Dengan pembiayaan AFRL melalui Perniagaan Kecil Program Penyelidikan Inovatif Tentera Udara, Flexsys membangunkan sistem geometri aerofoil variabel yang disebut FlexFoil yang boleh dipasang untuk sayap pesawat sedia ada atau diintegrasikan ke dalam kerangka pesawat udara baru.

Penemu FlexFoil ini, pengasas Flexsys dan Ketua Pegawai Eksekutif Sridhar Kota berharap pengujian dengan Gulfstream III diubah akan mengesahkan kelayakan penerbangan reka bentuk dan pintu terbuka untuk aplikasi masa depan dan pengkomersilan. Acte diterbangkan di Pusat Penyelidikan Armstrong Penerbangan NASA di Edwards, California.

"Ini ujian penerbangan adalah salah satu daripada NASA lingkungan Bertanggungjawab Penerbangan (era) skala besar-lapan demonstrasi teknologi bersepadu Projek untuk menunjukkan peningkatan reka bentuk di tarik, berat, bunyi, pelepasan dan bahan bakar pengurangan," kata Fay Collier, pengurus projek ERA di Langley NASA Pusat Penyelidikan di Hampton, Virginia.

Selama Acte penerbangan awal, permukaan kawalan eksperimen terkunci pada tetapan yang dinyatakan. Tetapan kepak yang berbeza akan digunakan pada penerbangan berikutnya untuk mengumpul pelbagai data yang menunjukkan kemampuan sayap fleksibel untuk menghadapi persekitaran penerbangan yang sebenar. Kepak mempunyai potensi untuk dipasang ke sayap pesawat sedia ada atau diintegrasikan ke dalam kerangka pesawat udara baru.

"Kami telah berkembang dari satu idea yang inovatif dan matang konsep melalui pelbagai reka bentuk dan ujian terowong angin untuk demonstrasi terakhir yang harus membuktikan kepada industri aeroangkasa bahawa teknologi ini bersedia untuk meningkatkan secara mendadak kecekapan pesawat," kata Pengurus Program AFRL Pete Kuis, dari Wright-Patterson Air Force Base, Ohio.

Teknologi Acte dijangka mempunyai kesan-kesan jangka panjang ke atas penerbangan masa depan. Bahan-bahan ringan maju akan mengurangkan sayap berat struktur dan jurutera memberikan kemampuan untuk menyesuaikan aerodinamik sayap untuk mempromosikan ekonomi bahan api yang lebih baik dan operasi yang lebih cekap, di samping mengurangkan kesan alam sekitar.

"Penerbangan pertama kali pergi seperti yang dirancang - kami disahkan banyak unsur utama dari tepi belakang eksperimen," kata Thomas Rigney, Pengurus Projek di Acte Armstrong. "Kami berharap teknologi ini untuk membuat pesawat terbang masa depan yang lebih ringan, lebih cekap, dan lebih tenang. Ia juga berpotensi untuk menyelamatkan beratus-ratus berjuta-juta dolar setiap tahun dalam kos bahan api. "

Untuk maklumat lanjut, sila layari:

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang