Saturday 8 November 2014

Ukraine menuduh Rusia menghantar berpuluh-puluh kereta kebal ke wilayahnya

(CNN) - Di tengah-tengah ketegangan yang meningkat dan keganasan segar, pihak berkuasa Ukraine pada hari Jumaat menuduh Rusia menghantar berpuluh-puluh kenderaan tentera ke wilayah itu - walaupun Kremlin telah dilanggar laporan seperti tidak berasas dan "provokatif."

Pada taklimat hari Jumaat, jurucakap pertahanan Ukraine Andriy Lysenko berkata 32 kereta kebal, 16 D-30 meriam dan 30 KamAZ trak berat menyeberangi melewati pos pemeriksaan sempadan dan menuju ke arah rantau Luhansk yang tidak menentu pada hari Khamis.

Seorang lagi pegawai Ukraine, Dmytro Tymchuk, mendakwa ruang "perisai" terdiri daripada "sekumpulan taktikal batalion Angkatan Tentera Rusia," juga mengikut Ukrinform agensi berita negara.

Seorang pegawai tentera NATO berkata Jumaat bahawa perikatan - yang tidak termasuk Ukraine tetapi tidak termasuk beberapa negara-negara jiran - sedang mengkaji laporan ini dan tahu dari peningkatan dalam pasukan Rusia dan peralatan di sempadan timurnya.

"Jika persimpangan ini ke Ukraine disahkan, ia akan menjadi satu lagi bukti Rusia pencerobohan dan terlibat secara langsung dalam ketidakstabilan Ukraine," kata pegawai itu.

Awal minggu ini, Menteri Luar Kanada, John Baird berkata ia "sangat prihatin dengan laporan tentera Rusia bergerak lebih dekat ke sempadan Ukraine," memanggil gerakan seperti "provokatif" dan "bukti selanjutnya bahawa Kremlin hanya bertujuan untuk menghalang proses damai di Ukraine. "

Ukraine: kereta kebal Rusia menyeberangi sempadan Ukraine: kereta kebal Rusia yang bergerak dalam jumlah suara tinggi di Ukraine pemisah mengundi Ukraine tidak akan membekukan, kata pejabat Rusia

Pada hari Jumat, Kementerian Pertahanan Rusia rasmi yang dipetik oleh agensi berita Tass negeri yang dikendalikan di negara ini mengkritik apa yang dipanggil "semua laporan tersebut provokatif yang bertujuan untuk pengisian bahan bakar lagi ketegangan (s)." Pegawai itu mendakwa satu sumber telah membuat Rusia penampakan pergerakan pasukan, laporan itu juga telah muncul sebagai "khabar angin di rangkaian sosial."

Di mana-mana kebenaran terletak, tenggara Ukraine itu sendiri masih sangat tidak tenang - dengan pemisah yang menuntut kawalan ke atas beberapa wilayah ini, walaupun usaha-usaha kerajaan pusat Ukraine di Kiev.

Para pemimpin di Kiev menuduh Moscow mengobarkan pemberontakan, sebahagiannya dengan membantu dari segi ketenteraan dan juga menghantar pasukannya sendiri puak pemisah 'ke Ukraine untuk mengambil bahagian dalam perjuangan. Pegawai Kremlin telah secara konsisten menafikan dakwaan itu dan menuduh pihak berkuasa Kiev dari kacau sehingga kerusuhan.

Kekerasan di rantau ini telah mengalami pasang surut dalam beberapa bulan terakhir, walaupun ia tidak pernah pergi.

Malah, Lysenko, kepada wartawan mengatakan bahawa lima tentera Ukraine telah dibunuh dan 16 lagi cedera dalam Donbas atas hamparan 24 jam baru-baru ini.

Dan Tymchuk berkata pemberontak telah serangan pasukan keselamatan di luar itu juga, termasuk 15 serangan baru-baru ini di sekitar Debaltseve, 12 sekitar Donetsk, 10 sekitar Pervomaisky dan tujuh di sekitar Luhansk.

0 comments:

Post a Comment

Edit by Danny Abdullah. Powered by Blogger.

Sila klik Nuffnang